söndag 29 maj 2011

Tävling i Danmark

Eftersom CK Lunedis linjelopp blev inställt på söndagen tyckte Patrik att vi skulle försöka hitta någon tävling i Danmark. Det gjorde vi...på Amager just över bron till Danmark. Eftersom vi hade lika olika startider blev det en tidig morgon. Klockan ringde 5.00 vilket var tidigt för att vara en söndag. Grötfrukost och en stor kopp te..i bilen för att hämta upp Patrik 6.30. Ner mot Malmö och över bron till Danmark i full fart. Patrik startade 8.15 och jag 11.15 så det var gott om tid att slöa i bilen...läsa sydsvenskan ...äta några smörgåsar....dricka lite sportdryck ...besöka bajamajan...sen var det start. Det var drygt 50 man till start, vilket är ett bra fält i min åldersgrupp. Värmde lite upp ihop med mina danska vänner från Politiets Cykelklubb.....snackade lite om vilka som var starka osv. Som vanligt i Danmark är det full fart från början och det gäller verkligen att vara med på noterna. Varvet var 13 km och skulle köras 6 gånger...redan på första varvet var det flera utbryningsförsök. Vid varvningen efter ett varv sprack det upp och helt plötsligt var vi 5 man iväg. Det gick som attan på skift och det var speciellt en kille som var stark....han drog så vi knappt kunde hålla hjul på han. Vi fortsatte att hålla ett bra tempo och såg inte klungan igen. När vi var ute på sista varvet kom klungan närmare och närmare. En av gubbarna hade satt på hjul de sista 30 km och hjälpte inte till ett skit. En annan av dom kom då och då fram till till täten...men han var ärlig och sa att han var helt slut men glad att han kunde hjälpa till när det gick. När det var 3 km kvar var klungan endast 20 sekunder efter oss och tog in hela tiden. Innan spurten var det två 90 graders kurvor och sedan 500 meter kvar till linjen...jag strulade till det och blev lite för ivrig .....när det var 100 meter kvar låg jag 3:a men blev 5:a. Gubbcykling är kul men har man suttit på rulle i 30 km kanske ska man ge fan i att spurta ....för mig är det OK....men hade inte vi som var starkast dragit så hade klungan hämtat in oss för länge sen. Ce la Vie.
39,9 i snitt är ett bra pass en blåsig söndag som denna.
Efter målgång blev det en korv med min gamle vän Jan Höeg som var med i utbrytningen och körde riktigt starkt......65 år och ett kräm i benen som jag aldrig sett maken till. Han sa att nu när han är pensionär tränar han 4 timmar om dagen och älskar det.
När vi klämde vår korv dök den gamle 6-dagars hjälten Gert Frank upp. Vi började snacka lite minnen och när Jan och jag sa att när vågen passerade tresiffrigt var det dags att börja träna. Gert har varit på tresiffrigt+moms i flera år ....men lovade att nästa år står han på startlinjen ihop med oss....vi får se.
När jag kom hem och slog igång datorn så såg jag att varken Patrik elller jag va med resultatlistan....så bra är det i Danmark......utbrytning i 60 km och inte ens med i resultatlistan...skit samma.
Nästa lopp blir också i Danmark. Lastar in frugan och hunden och drar till Prästö på Kristi Flygare...ska bli riktigt kul


Bra lagtempo med ett gäng danskar

Podium och blommor men inte med i resultatlistan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar