tisdag 10 maj 2011

Plötsligt i Harlösa

I morse när vaknade var det ett underbart väder. Efter en snabb grötfrukost slängde jag mej på cykeln för min vanliga jobbpendling. Idag blev rundan lite längre än vanligt då jag tog en sväng ner om Gårdstånga över Flyinge och Harlösa. Underbart väder med en ganska lätt vind gjorde rundan mycket behaglig och en perfekt start på dagen. När man kommer in i Harlösa från Flyinge så har man Grand Pizzeria på höger sida. För hette den inrättning Grand Café och var styrt med järnhand av Signe. På 70-talet hände det ibland att vi gjorde en snabbfika hos Signe. Hemmalagade mackor och riktig Skånerost i bryggaren gjorde stället till ett givet stopp hos många cyklister. Att Signe också hade en jukebox med de senaste plattorna gjorde inte saken sämre.


Ökända Stukaplan
 När man svänger höger efter Grand kommer man in på Revingevägen, ca 50 meter på vänster sida ligger ett hus som ser ut som en gammal affär. När man kollar in genom fönstren ser många flygplansmodeller. Helt fantasiska hantverk. Ibland när jag kommer förbi brukar jag slå på en tvärnit och stanna och drägla lite framför fönsterna. I morse när jag stannade så plötsligt öppnades dörren och en äldre man sa: Kom in så får du kolla in lite närmare. Det tog inte många sekunder innan jag stod brevid mannen som berättade lite historier om de olika modellerna. Det var B-52 bombare, SAS plan, Stukaplan osv. Han berättade att det tog ca 400 timmar att bygga ett plan och att alla plan hade varit uppe i luften då dom var radiostyrda. Han berättade vidare att materialet till en modell kostade ca 18000 kronor. Som gammal möbelsnickare berättade han att var själva byggandet som är grejen...inte att sälja dom. Jag var tvungen att dra för jobbet kallade. När jag cyklade Revingerakan mot Lund tänkte jag....en bra hobby är klart underskattat. Eftersom jag prenumererat på tidningen Nostalgia i många år har man sett massor av freakar. Allt ifrån samla på radioapparater till att lägga tusentals timmar på renovera en gammal träbåt...allt är så jäkla kul att kolla in. Själv har provat lite av varje....men var gång slutar det med att cyklingen är det roligaste jag provat......och tänker hålla på med i många år framåt.

Gammalt propellerplan

SAS Plan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar