söndag 22 maj 2011

Då va Gran Fondot avklarat

Efter en vecka med mycket jobb och lite träning va det dags Gran Fondot i Eslöv. Alla priser var klara....maten var fixad och alla funktionärer klara för en bra cykeldag i Eslöv. Det enda som vi inte kunde rå på va vädret....men det såg lovande ut på fredagkvällen.
När jag vaknade tidigt på lördagmorgonen, va det till ett underbart väder. Strålande sol och helt vindstilla....som gjort för en underbar dag i sadlen. Nere vid starten var det massor med cyklister och när jag snackade med grabbarna vid nummerlappsutdelningen så sa dom att det var rekord på gång. Det underbara vädret gjorde att många efteranmälde sig och detta i sin tur gjorde att vi kom upp 400 startande.
När väl starten gått var det full fart som vanligt. Det hade börjat blåsa upp lite och det var motvind ut mot åsen. Efter Marieholm var det lite kantvind....inte mycket, men tillräckligt för att det skulle bli lite jobbigare. Efter att vi kommit upp till Vittskövle blev det plötsligt lite lugnare och jag fortsatte och helt plötsligt var jag ensam. Min första tanke va, jag kör på så kommer det kanske upp ett gäng. Men inte kom det upp någon så jag körde själv nästan fram till första backen vid Klåveröd. Det var ett gäng danskar och Partik H. från CC veteran och den alltid starke Ölands-Lasse. Danskarna stod på som attan och jag och Patrik tog det lite lugnt för att kolla om det kom upp folk bakifrån. Men inte kom det någon. Vid foten av andra backen, Åvarpsbacken var det någon som skrek att vi hade 4 minuter. Backen gick bra vi kom ner på andra sidan och drog vidare mot Ljungbyhed.....danskarna eldade och vi svenskar tog det lite piano. Sen kom den där jäkla Lotta backen igen. Jag har cyklat upp för den där backen i snart 40 år och det känns som om den blir både längre och brantare för var gång. Ölands-Lasse och jag släppte direkt då de andra ökade farten. Vi snackade ihop oss och tog ett jämn och bra fart uppför backen för att sedan börja stå på igen. Mellan Kågeröd och Ask kom vi i fatt två av danskarna som släppt täten. Dom var ganska kokta och bidrog inte med mycket draghjälp tillbaka till Eslöv. Vi visste att det var en stor klunga på väg bakifrån och vårt mål var att försöka hålla dom stången till mål.....men det sket sig. 500 meter före mål var dom ifatt oss.
Först över linjen var den trevlige dansken Peter Visby som bor i Helsingborg.
Detta nioende året var ett av de bästa Gran Fondo vi kört. Stort startfält, bra väder med inte för mycket vind och massor av duktiga cyklister som bara blir bättre och bättre för var år.
Eslöv Cykelklubb med Freddie Nihlén i täten gör ett kanonjobb som bara blir bättre för var år. Nästa år är det tioårsjubileum och då skall vi försöka hitta på något extra.....Va tror ni om ett varv extra uppe på Söderåsen. Andra gången vi kommer till Kågeröd tar vi inte mot Eslöv utan tar höger igen för ytterligare ett varv på åsen !!!!!!!!! det vore något!!!
Efter prisutdelningen var det dags att plocka ihop allt och snacka lite skit med alla funktionärer och göra en snabb utvädering.
Sen var det dags att dra hem och kolla sista milen på dagens Giro etapp. Monte Zoncolan är något av det brantaste man kan köra på en cykel. Jag tror att Lotta på Åsen backen kändes som Zoncolan för många på Gran Fondot...där i bland mej.




Alltid pigga tjejer i köket


Tävlingsledare Freddie

Dags för start

Lite eftersnack av Ola

Lasse brukar hänga runt maten efter cykelturerna
 Efter middag med några glas vin var det dags att krypa ner i bingen för på söndagen var det träning med Eslöv CK vätterngäng.
Runt Ringsöarna till Ludvigsborg....S.Rörum..Äspinge...Svensköp...Ö.Sallerup..Korsholm. Där tog vi mot Bjärsjölagård.....Övedskloster...Harlösa. Ut på Flygrakan till Sandby....Flyinge...Gårdstånga. Sedan tog vi backen i Viderup innan vi styrde hem mot Eslöv. 117 km med ett härligt gäng va en bra start på söndagen.


Ett härligt cykelgäng som satsar på Vättern

Olle var dagens kämpe


4 kommentarer:

  1. Hej Håkan, hittade till din blogg via en länk som Mario (CC Sthlm) hade kommenterat på FB.
    Mycket kul läsning!
    Vet att många läser även om de inte kommenterar så fortsätt för tusan :)
    Undrar om du vet någon som har en .kml-fil (google earth) över Gran Fondo-banan?
    Skall semestra i Skåne i sommar o är sugen på att testa bansträckningen.

    /Patrick Mollbrink
    patrick@mollbrink.se

    SvaraRadera
  2. Hej, en vänlig själ skickade mig en .kml (tackar Mårten Janz) så nu har jag kollat in sträckningen. Jag passade på att lägga upp en virtuell tur när jag ändå höll på, om du har Google Earth installerat så hämta hem denna fil http://www.mollbrink.se/stuff/Gran_Fondo_Eslov.kmz

    Klicka sedan på "Virtuell tur över Gran Fondo Eslöv", dvd ikonen som ser ut som en kamera.

    /Patrick

    SvaraRadera
  3. Hej

    Jag tycker verkligen ni skall trappa upp det hela lite till nästa år och 10-årsjubileumet. Två rundor på Åsen låter super.

    //Stefan

    SvaraRadera
  4. Haha let at ta det "piano" når man har følgebil som kører en frem i bedste Cavendish stil. Men det skal du ha :D

    SvaraRadera