torsdag 19 maj 2011

Dags för Gran Fondo

Eftersom vi som under många år var importör för Pinarello i Sverige kom jag i kontakt med namnet Gran Fondo ganska tidigt eftersom Pinarello organiserar ett sånt var år i Treviso. Jag drog iväg ett mail till Andrea Pinarello och frågade om inte han kunde fixa en startplats åt mig. På vägen hem efter våra obligatoriska veckor i Italien stannade vi till i Treviso för att köra Gran Fondo Pinarello. Efter en trevlig kväll med våra italienska kompisar som bor just utanför Treviso var det dags att köra Gran Fondot. Starten var redan klockan sju på morgonen....innan det blev för varmt. När jag kom ner till starten trodde jag inte mina ögon ......3500 startande. Andrea var juste och hade fixat en plats i främre startfållan...det var tur för det var enda gången jag fick se täten. Jag hade valt att köra den långa rundan som var 202 km. När vi drog iväg var det en otrolig känsla.....massor av cyklister...en jäkla fart.... bra kamratskap....helt otroligt. Det blev en lång dag i foten av Dolomiterna...men en av de roligaste jag gjort på en cykel.


När jag kom hem tänkte jag att detta skulle vara något för Sverige. Jag började snacka med min vän Göran Nihlén som tyvärr är bortgången. Han blev eld och lågor och började genast snacka om Söderåsen. Vi drog ut och provkörde (med bil) en tänkbar bana......och det var den det blev och fortfarande är. Detta är nio år sen och känns som det var igår.
Nu på lördag är det dags igen. 137 km på en av de bästa banorna i Sverige...bra cykling.....tävla med elitåkare eller med kompisen....alla är vinnare.
Prisbord på över 100.000 kronor....som lottas ut är unikt i cykelsverige.

    http://youtu.be/0TxhmT1ju1g

1 kommentar:

  1. Janne Karlsson, Ystad20 maj 2011 kl. 20:54

    Vi ses i morgon, Håkan.
    Ska bli lika kul som vanligt att tampas med dig och ditt röda gäng.

    SvaraRadera