fredag 13 maj 2011

Ik won en koers in Zweden

På söndag är det dags att dra till Ystad och köra det klassiska Vincoloppet. Nu för tiden går loppet ute på vägarna nordöst om Ystad. Start och mål ute vid en stubbåker mitt ute i vischan är det som gäller nu för tiden. Annat vad det förr. Jag kom ihåg när jag körde Vincoloppet 1975. Start och mål i backen vid Folkets Park inne i Ystad. De sista 200-300 meterna var det alltid fulla led med åskådare. Ystad Allehanda hade alltid ett par sidor om Vincoloppet dagarna upp till tävlingen...intresset var mycket stort i en stad som verkligen hade cykelkultur. Idolen framför alla var alltid Leif "Vinco"Hansson....en legendar inom skånsk cykel. Jag kommer ihåg att det var 70-80 man till start....blåsigt som vanligt i Ystad. Vi körde ett varv på ca. 12 km norr om stan....småkuperat och naturligtvis kantvind. Efter ett par varv var vi några man som kom iväg i en utbrytning. Det var jag...en dansk som Gert Frank som senare blev 6-dagars proffs, Perry Levin, Vinco och en belgare som inte drog en meter. Ett par varv innan mål kom det upp 6 man med Leif Hansson, Jörgen Emil Hansen i täten. Sedan blev det spurt och som vanligt var jag längst bak bland utbrytarna när vi skar mållinjen. Belgaren spurtade ganska långt in åt höger på körbanan och när Leif skulle ta han på insidan skar han in lite rutinerat och därmed kom Leif inte om han. Det blev ett jäkla liv ..... att tränga Leif i Ystad var något man inte skulle över huvudtaget inte fundera på ...det var rena lynchstämmningen bland alla åskådarna. Belgaren blev i alla förklarad som som vinnare. Jag kommer ihåg att hans namn var René Wuykens. Jag kommer ihåg att senare någon gång såg hans namn i något proffsresultat.

        
 

  15  år senare var jag nere hos en leverantör i Belgien. När jag gick där bland hyllorna så såg jag en något överviktig, svartmuskig kille gå runt och plocka ordrar. Efter en stund frågade han var vi kom ifrån. När jag sa Sverige sa han på flamlänska " Ik won en koers in Zweden" som tur är kan jag flamlänska och förstod att han sa "Jag har vunnit en tävling i Sverige!" Var frågade jag.....han sa nåt som skulle kunna likna Ystad. Vilket år frågade jag.....1975 svarade han! Det tog inte många sekunder innan jag förstod att det var han med stort H. Renè bara skrattade när vi började snacka om tävlingen.
Efter ha varit proffs i Belgien ett par år jobbade han nu på ett lager och hans extraknäck var att köra motorcykel åt TV fotograferna på alla Belgiska klassiker som Flandern Runt.
Världen är liten....och sedan den dan har Renè och jag hållit kontakten och genom åren blivit bra kompisar

1 kommentar:

  1. Hej Håkan! Mycket trevlig läsning på din sida, kul med lite nostalgi åxå...
    Visst har vi hamnat på bakgatorna(vägarna) men nu när Lövkvist vinner Girot blir det säkert ändring på det!!

    jocke Trampen

    SvaraRadera