söndag 8 maj 2011

Wendes loppet

Det var länge sen jag körde min första tävling i Kristianstad. Jag tror eller är ganska säker på att det var 1969. På pingsthelgen var det alltid på lördagen Kristianstad GP. Då på den tiden körde vi på en liten motorbana just norr om stan. GP loppet blev senare flyttat till Långebro industriområde och en betydligt tråkigare bana. På söndagen var det alltid dags Ivösjön runt som var en kul tävling på en små kuperad bana. Cykelkulturen på den tiden i Kristianstad var alltid IFK som stod för. Massor av duktiga cyklister med den lokale hjälten Morgan Pettersson i täten.
Nu för tiden har CK.C4 tagit över cyklingen i stan. Dom har under ett par års tid arrangerat Wendes 2-dagars tävling. Jag har inte kört tävlingen innan och tänkte att det skulle vara kul att prova på något nytt. Redan när jag anmälde mig kändes det som att två dagars tävlingen bara skulle bli en en dagars för mej. Banan är något av det plattaste man kan hitta i Sverige, jag tror att nivåskillnaden är under 5 meter. Så ska det bli något bra race så är det en förutsättning att det blåser....och det gjorde men inte speciellt mycket. Vi gubbar i Cykel City sa vi skulle satsa på att stå på i kantvinden för att försöka splittra klungan. Nu blev det inte så lyckat för vinden låg lite fel på dom tänkta ställena. Men på sista varvet blev det bra fart och klungan splittrades. Två åkare kom iväg på slutet och körde starkt i motvinden in mot mål. Johan ...team Mumien vann före Robban från Värnamo. Klungan kom in några sekunder senare......och jag lyckades knipa en sjunde plats. Mattias och Patrik rullade också in med klungan. Det gav tempostarke Mattias ett bra utgångsläge för söndagens GP och inte minst tempoetapp.

Mattias stark som oxe med en utvecklingskurva som slår det mesta jag sett


Johan, team Mumien vann seniorklassen


Alltid Glade Johan Svensson vann elitklassen



Mats njuter av en kopp kaffe och negerbulle efter att ha vädrat Cervelon

Själv avslutade jag lördagen med grillkväll på Eslövs TK invigning av de nya utebanorna. Andreas Vinceguerra var där och spelade mot en lokal klubbspelare.....samt slog massor av bollar med klubbens knattar. Mycket populärt. På söndagen blev inget Wendes utan ett lugnt pass med min gamle kompis Mats Murare. Blåsigt värre men en trevlig runda som avslutades med glass stopp vid Trollsjön i Eslöv.

Det var den störste dom hade


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar