tisdag 24 maj 2011

Gubbcykling på hög nivå

Nu när cykling för oss gubbar blivit mer och mer populärt märker man att kvaliteten på cyklingen blivit högre än vad den varit tidigare. När jag började cykla hette gubbaklassen Old-Boys och var inte stor. Det var samma gäng gubbar som harvade runt helg efter helg. Jag kommer ihåg att komikern Robert Gustavssons pappa Olof var en stark gubbe som alltid körde i täten. Olof körde för Skövde CK.
När jag i min ungdom körde nere i Frankrike var gubbcykling ingenting man skänkte en tanke tills en dag när jag mötte han med stort H. Teamet eller klubben som det hette på den tiden körde ett antal tävlingar som klubb. Resten av tävlingarna körde man individuellt. Detta brukade resultera i att man körde i olika kombinationer med andra cyklister från andra klubbar och efter tävlingen delade man pengarna. Det brukade bli en ganska bra deal. Det fanns ett antal cyklister som var ledare för dessa combos. Oftast äldre killar med rutin och en jäkla respekt.
Vi körde en tävling i Rennes när han dök första gången. Betydligt äldre än oss andra och med en blick som kunde skrämma skiten ur en......och ett par ben som var välsvarvade och fulla med blodådror. Jag kom ihåg att han styrde upp tävlingen så hans klubb tog hem rubbet.
Efter tävlingen frågade jag vår teamboss Bertrand vem den snubben va. Känner du inte han! sa Bertrand.....Andrè Foucher... han är 48 år och en levande legend i Normandie/Bretagne. 48 bast och stark så vi knappt kunde hålla hjulet på han ingav respekt. Om man hade problem att hålla rullen på cyklisten framför sig och hade André på rullen kunde man höra han väsa "Le roue" (släpp inte hjulet) på sin bonnadialekt från Laval i Östra Normandie. Det tog några tävlingar innan vi började snacka och blev lite polare. Efter en tävling frågade jag Bertrand hur bra André va när han var ung....han grymtade något om att jag skulle vänta tills vi kom hem. Väl hemma slet Bertrand fram en bra bunt gamla Miroir Du Cyclisme och började visa bilder på André som ung. Han hade vunnit cykelcross VM....många landsvägstävlingar...6.a i Tour De France. 1964 och 1965 vann han Midi Libre som var en för tävling till Touren. 65 vann han före Jean Stablinski och Tom Simpson.
När jag mötte han nästa gång blev det ett helt annat bemötande.....av respekt för hans meriter. Man kan undra vad det är som driver en gubbe på 48 år att 15 år efter ha kört i täten på Touren köra amatörtävlingar med killar som 25 år yngre. Jag kan inte riktigt räkna ut svaret ...men det måsta vara glädjen av att älska cykling ...och inte minst glädjen av att köra skiten av killar hälften hans ålder. Det är gubbcykling på hög nivå.

Cyklisterna såg mycket coolare ut på Andrès tid
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar