söndag 1 maj 2011

FIK - Trampen

Motionslopp finns det många men FIK trampen i Färingtofta är nog ett dom trevligare loppen under året. Färingtofta är ett samhälle som man knappt kan hitta på kartan, det ligger mellan Höör och Ljungbyhed. Färingtofta IK heter klubben som arrangerar rundan och omklädning och seketeriat finner du i Färingtofta skola. Skolan liknar nåt man själv vill minnas från tiden när man gick i skolan. Liten skola på landet med gympasal, uteplan och helt oförstörd miljö, man tror knappt att det finns såna skolor kvar idag. Klockan 8 när vi drog iväg var det många cyklister som samlats och de flesta av dom var kända ansikten. Det var säkert upp mot 100 man som rullade iväg. Det gick på bra ner mot Norra Rörum där vi tog höger mot Hallaröd...... där man svänger vänster ner mot stora vägen mellan Höör - Eslöv. Bra fart ner mot Hasslebro och sedan upp mot Hallaröd igen. En bit upp på vägen small det och plötsligt låg det ett par man i vägkanten. Björn gjorde ett riktigt dyk över cykeln och landade halvvägs upp på en stenmur. Han slog i ordentligt och blev naturligtvis halvchockad. Klungan sprack upp i två delar då vi som låg bakom Björn såg vad som hände och  tvärstannade för hjälpa till. Det tog en stund att konstatera att inte hänt något allvarligt .....sen var vi på väg igen. Tätklungan fick vi inte se mer.....så det blev lite avslaget, men skit i det. Vi som var kvar gnetade på bra över Forestad - Spången - Ljungbyhed och som kronan på verket "Lotta på åsen" backen. Denna jäkla backen blir fan i mej bara längre och brantare för varje gång jag kör den. Men jag överlevde denna gången också. Hade även lite kraft att ge min kompis Mats Murare en hjälpande hand när han började hyperventilera nära toppen. När vi kom upp på toppen drog vi höger mot Stenestad. Ner för backen mot Sönnarslöv och tillbaka till Ljungbyhed hade vi en bra sida medvind vilket gjorde att farten låg och pendlade mellan 45-50 km/h. Spången - Riseberga var nästa byar vi passerde innan vi styrde upp mot Perstorp. Här är det alltid lite halvsegt  det stiger mest hela tiden. Uppe på toppen tar man höger tillbaka till Färingtofta. Bra medvind gjorde att det gick som tåget sista biten. Snabb dusch och inte minst den obligatoriska fikan som är hövdpunkten på de flesta motionslopp. På det hela var det som vanligt en mycket trevlig runda i trevligt sällskap. Synd att vurpan hände ....men det är sånt man får räkna med ibland när man är cyklist.
Efter en vecka av allergi/förkyling är jag glad att vara igång igen. Jäkligt sega ben idag men det ska nog bli bra om några dagar. Drygt 100 km och ett snitt på 37 km/h var det som stod på mätaren när vi var klara, inte illa på ett så pass kuperat lopp.
En sak jag inte fattar är att inte fler sk. tävlingscyklister dyker upp på lopp som detta. En jäkligt bra genomkörare som ger bra träning och och kan få vilken tävlingscyklist som helst trött. Det kanske är så om man tävlar vill man inte köra bland motionärer. Jag skiter i vilket..... är man cyklist så tycker man om att cykla...... oavsett typ av lopp. Kanske är det startavgiften som avskräcker.....det kan i alla fall inte vara prisbordet för det slår vilken seniortävling som helst i Sverige. Idag var jag ett nummer ifrån att vinna en ficklamp! Oavsett om jag vinner något eller inte så är jag gladare än Mario i CC veteranlag var ifjol efter sin tredje plats i seniorklassen på Kinnekulleloppet. 88 startande gånger X antal kr. måste ge några pengar till priser. Tänk att stå på prispallen som tredje man och få en påse grillkol från Biltema i pris!!!! Jag hade slängt den i diket....det är ju en ren förolämpning från arrangören. Då är det bättre på motionsloppen där priserna lottas ut.




Mats Murare alltid snabb






Janne Karlsson, 63 bast och idol och världsklass i sin ålder

Patrik alltid snabbast





Sätofta-Lasse alltid stark och glad



Micke tjuvtränar på rivieran och blir en bra förstärkning på Vättern



Lasse Kvist har jag känt i mer än 35 år. Han är som tankbåtarna...kör alltid med Bulb.....skillnaden är att Lasse har bulben under tröjan


2 kommentarer:

  1. Det kan vara så att loppet inte är SCF sanktionerat och det då bedrivs som "tävling" kan tävlingscyklister med licens bli avstängda. Jag vet inte hur det är med detta löp.

    SvaraRadera
  2. Janne K. Ystad5 maj 2011 kl. 22:38

    Tjenare Håkan!

    Nu har även jag hittat till din blogg. Bra skrivet med intressanta synpunkter. Jag har satt bokmärke och kommer att fortsätta att läsa och ser fram mot nästa inlägg.

    Vi ses.

    SvaraRadera