torsdag 2 juni 2011

En trevlig dag nere vid Praestö

Det måste vara bra över hundra gånger som jag genom åren kört motorvägen ner mot färjan i Rödby. En 7-8 mil söder om Köpenhamn står det Praestö på en skylt. Jag har inte skänkt den en större tanken genom åren.
Idag var det dags för ett besök.
Lastade in frugan, junior och hunden som hejarklack och styrde bilen söderut. Väl framme var det en snabb nummerlappsuthämtning och en bra uppvärmning. Jag har upptäckt att värma ordentligt är inte helt fel eftersom loppen i Danmark oftast drar iväg med en rivstart. Med efteranmälningar var det nästan 60 startande i klassen Veteran 50. I Danmark kör man med 10 års klasser så det tynger på lite mer med antalet startande. Det är riktigt kul att köra när startfältet är så stort som idag. Banan var något av det trevligaste jag kört på många år.....små vägar....kurvor....knappt en bil som störde. Det enda som var lite tråkigt var att vinden helt uteblev idag......det gör att tävlingen blir lite enkel. Tungt och jobbigt när man kör i täten...lätt att sitta med i klungan.
Vi körde tre varv på 25 km....och på första varvet gick det på bra och helt plötsligt var jag ensam och stod på vad det gick i hopp om att det skulle komma upp en grupp. 15 km senare kom hela klungan i fatt mig och jag kom i lite negativa tankar. Trött i benen ....och inte ett skit hade mitt försök gett. De andra två varven blev det massor av attacker men inget ledde till nåt förän det var 12 km kvar då smög två man iväg och det var det. Vi var inte många kvar som ville dra....vi tog in en del men inte allt. När sista km skylten kom var det lite kubbning för att ca 400 meter innan mål var det en nittiograders sväng och alla visste vad som gällde. Jag kom in som fyra genom svängen och avvaktade lite innan jag försökte en fartökning....spurtlös som jag är. Jag passerade två man och höll resten bakom mig så det blev en fjärde plats.
Efter loppet var det till att mysa lite.....en dansk pölse ...lite kartoffelsallad....och en stor öl....vilket är helt rätt efter en cykeltävling. Lite skitsnack med mina danska kompisar och prisutdelning...sen var det dags att dra hem till Eslöv igen.
En trevlig dag med underbart väder och en bra cykeltävling.....kan livet bli bättre.

Danska cykeltävlingar på landet har ungefär lika stor publik som svenska tävlingar. Va vi saknar i sverige är ölen efter tävlingen. Till och med Ludde har skaffat kompisar i Danmark.....eller va det en annan hane som skulle bråka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar