lördag 4 juni 2011

Ringsjön Runt

Ringsjön brukar vara Skånes DM för hurtbullar. Så var det även i år. Hurtbullar, starka motionärer, tävlingscyklister och annat löst folk....det kan bara bli en bra dag.
Redan när jag åt frukost innan sex i morse så såg jag att det skulle bli en underbar dag, strålande sol och helt vindstilla lovade en härlig dag på cykeln. Redan vid nummerlappsutdelingen i Höör dök det upp många kända ansikten och humöret var på topp. Vi var säkert en klunga på 250 man som rullade iväg norrut mot Sösdala. Det tog inte många kilometer förrän plattan var i mattan. Full gas och snabba skift var det som gällde.
Efterhand som vi kom ner mot Hörby tunnades klungan ut och vid varvningen i Höör var det fortfarande ett bra gäng kvar. Efter varvningen körde vi söderut mot Snogeröd där nu i år tog höger mot Eslöv....vilket jag tycker va bra för då slipper vi trafiken runt Rolsberga som brukar vara en plåga. Nytt för i år var även att vi körde rakt igenom Hurva vilket innebar att vi fick hela Hurvabacken som är ganska lång. Patrik H. drog som attan uppför backen där klungan sprack upp men gick snart ihop igen. Ner över Skarhult ...genom Eslöv och tillbaka mot Höör va det som gällde sen. Nu började det bli lite sega gubbar och inte många som hjälpte till med farthållningen......backen i Maglasäte gick som en dans sen va vi snart tillbaka i Höör.
Att man är tillbaka i Höör märker man på vägskyltarna....skulle man missa dom kan man vara säker på att man är där när det börjar dyka upp cyklister som man inte sett på 12 mil...det drar ihop sig till spurt....hur kul det nu kan vara att spurta på ett motionslopp när man inte dragit en gång på 12 mil.
Det blev lite fadd smak för mig när Patrik blev trängd 200 m. innan mål och stod på öronen.....men som tur gick allt bra.....endast en framhjulspunka.
120 km på 2.54 ger ett snitt som vi motionärer älskar att jämföra på 42 km/h
Jag kommer ihåg när jag körde mitt första Ringsjön runt för snart 15 år sen ....fy fan. Otränad...fet....tre siffrigt på vågen....ösregn...kompisar som körde som dom hade eld i arslet. När jag kom hem efter den övningen och la mig i badkaret insåg jag att det var dags att börja röra på fläsket.....och det gjorde jag.
Den ende som var snäll och väntade på mig i backarna va Mats Murare ....det glömmer jag aldrig....det är aldrig fel att ha en förstående kompis..
Det är så jäkla kul att cykla Ringsjön en dag som denna ...underbart väder massor av cyklister i alla olika skepnader....gamla racercyklar som säkert bara dammas av en gång om året....cykeltröjor som är helt urtvättade sen årtionde tillbaka....allt är en fröjd att se. Precis så här ska motionscykling va när den är som bäst.

Två cykelprofiler....Fredrik på Cykelklubben.se och Tore Jönsson från Furulund som kört Ringsjön vart år sen start...kolla in startnummret

Anton Holm regerande svensk juniormästar på tempo som oväntat dök upp

Sätofta Lasse glad som vanligt

Alltid glade Jörgen som dyker upp på de flesta loppen

Patrik H. laddad innan start

Alltid pålitlige draghästen Peter isaksson
 
Mannen med slätdraget...Patrik

Alltid glade Ola som sa att vi inte skulla berätta för Picco att han hade nummerlappen på bröstet...nu är det gjort


1 kommentar:

  1. Jan Karlsson. Ystad6 juni 2011 kl. 09:56

    Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Tack för en trevlig tur i rena propagandavädret.

    Vi hade faktiskt en regerande nordisk linjemästare i sällskapet också, Håkan själv.

    SvaraRadera