måndag 13 juni 2011

Belgisk kedja?

Toppen av Sallerupsbackarna på vägen mot Lund, vilket är min vanliga väg till jobbet

 När jag pendlade in till jobbet i morse satt jag och funderade lite för mig själv....om va fan är en belgisk kedja? Jag har kört ganska många cykeltävlingar i Belgien och aldrig i mitt liv sett en belgisk kedja. Nu snackar man med vätterngubbar och inte minst läser på alla bloggar att man kör belgisk kedja. " vi fick igång en kedja och snittade 34 km/h" är någonting man ofta hör och var gång funderar jag vad dom menar. Jag slog några signaler till några kompisar i Belgien för att stämma av kedjan....men inte fan va det någon som över huvudtaget fattade vad jag snackade om. Den ene jag pratade med har vunnit över 150 proffstävlingar....va helt oförstående till vad jag snackade om.
Jag kom ihåg en gång i min ungdom när jag tävlade i Holland snackade dom om att köra ketting = kedja...vilket jag inte redan då begrep va det va. Jag slog min kompis Henk en signal och frågade om han hört talas om detta fenomen, men det hade han inte gjort. Han började snacka om Ketting - Didam som var hollands största amatörstall på mitten av 70 - talet. Jag kommer ihåg att deras största stjärna va Fritz Schur som va stark som attan och kunde verkligen dra...men om det va kedja vet jag inte. Henk snackade om att köra waaier ... vilket är växeldragning i hårt tempo med korta skift och hela tiden med vinden på rätt sida.
Jag håller på att forska var man kan hitta en kedja mer än på Vätternrundan. När jag frågade Lucas Persson som tillbringat flera år i Belgien om kedjan visste han inte va jag pratade om. På alla kermesse som han kört hade han aldrig sett detta fenomen...men däremot hade han sett flera gamla rävar lura röven av ungdomarna genom att jaga på dom va det gick och sen sätta av dom på slutet.
Namnet Grindvakt är ett annat fenomen som dykt upp på senare år. Va fan är en grindvakt? När jag tävlade blev man förbannad om det satt en jäkel där bak och släppte in. Nu har jag fattat att han sitter där för att inte släppa in folk som inte hör hemma i gänget....vilket jag tycker är konstigt...har man hittat folk som är villiga att dra skall man bara vara glad och uppmuntra dom så mycket det går.
Hur som helst skall det bli kul att se alla belgiska kedjor i aktion på Vättern kommande helg, och har man en himla tur kanske springer man på en trevlig grindvakt som tillåter en hjälpa till med dragjobbet så gott det går.

1 kommentar:

  1. Håkan Petersson14 juni 2011 kl. 23:36

    Klockren analys Håkan!
    Vi ses på lördag, ligger jag längst bak när du kommer ifatt så är haspen av på grinden!

    Kör hårt!

    SvaraRadera