söndag 12 juni 2011

Husiesvängen i Malmö

Husiesvängen är ett av de trevligare motionsloppen i Skåne. Underbara småvägar som inte har mycket trafik...bra backar då man passerar de skånska alperna, Romelåsen. Jag hämtade upp Johan B. klockan åtta i Lund....det var länge sen vi åkte ihop till ett motionslopp. Johan är nu tillbaka i fullt spett efter sin vurpa i Italien i april. Vid starten i gamla LV4 i Husie var det massor av cyklister som såg laddade ut för dagens tur. För många var det nog sista finslipningen ínför Vättern som går nästa helg. Jag är ganska säker på att det fina vädret bidrog att det blev många efteranmälningar..... jag vet att många kollar in vädret på morgonen innan dom bestämmer sig för om det skall bli något åka av eller inte.
Vi var säkert 100 man som drog iväg klockan nio när det var var start för 120 km rundan. Man han knappt klicka i pedalerna innan pulsen var uppe på rött. Medvind och en jäkla massa cyklister som ville visa att formen var god brukar ge en rivstart.
Småvägar mot Staffanstorp - Genarp - Häckeberga ledde oss ner mot Slimmingebackarna......vilket är en jäkel till backe. Lång och seg i flera etapper gör att det är svårt att hitta någonsom helst rytm. Men jag överlevde även denna gången.
Jag kommer ihåg att på 70 och i början 80 talet var säsongspremiären för svensk cykel alltid i Malmö. Med lite olika namn som Sololoppet, Karatloppet eller Malmöpremiären var detta en klassiker som tyvärr försvunnet ur programmet. Alltid stora startfällt.....alltid en jäkla vind och oftast kallt och regnigt. Nästan samma runda som idag men avslutades med lite småvarv runt Husie. Alltid 150 - 160 km tungt....jobbigt och aldrig många i mål var oftast det som gällde. På den tiden var Skåne det distriktet i Sverige som alltid producerade bäst och flest cyklister. Många av upplänningarna ville knappt komma ner och köra. Dom som kom ner för första gången med tron att Skåne är platt höll på att ramla av cykeln när dom fick se Slimmingebackarna. För att göra saken värre var backen upp över Kläggeröd grusväg hela vägen upp till Stenberget.....grusväg i April vet alla hur kul det är.
Väl nere i Blentarp tog vi mot Veberöd...sedan vänster mot Stenberget upp över Kläggerödsbacken, där det började svida i påkarna. Jag vet inte vad Janne K. hade ätit till frukost men han körde upp över backen som han hade eld i backen.
Ner över Janstorp - Häckeberga - Lyby - Klågerup gick det genom Bokskogen mot Skabersjö och sedan in mot Malmö i bra motvind. När vi drog in mot målet var vi bara sex man kvar, som hade gjort ett bra jobb.
Mätaren stannade på 122 km och ett snitt på 39,8 km/h vilket är helt OK i denna vind och inte minst i denna kuperade bansträckning.
Efter den obligatoriska korven och eftersnacket var jag ganska nöjd när jag drog hemåt Eslöv, där trädgårdsarbete resten av dagen väntade.
När jag gick och klippte gräset funderade jag att så här trevliga skulle alla motionslopp vara då hade verklingen motionscyklingen fått fart. Bra bana, bra markeringar och inte minst en bra gemenskap gjorde dagen till en höjdare.

Ulf, kanske inte snabbast idag men absolut snyggast

Magnus med sin obligatoriska korv..denna gång dock ej från Harlösa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar