torsdag 2 maj 2013

I bland svider det!

Idag fick jag ett mail från min gamle kompis Peter Jonsson som beställde lite liniment. Peter va med på den tiden det fanns cykelkultur i Sverige! I cykelkulturen ingick liniment och den skulle gärna vara stark så det brände på spirorna.
När jag cyklade hem från jobbet i kväll satt jag och tänkte på Peters mail och inte minst liniment. Det va starka grejor som gällde...även när man va tolv år och nyss hade börjat tävla. Oftast hamnade linimentet på benen men ibland under insmörjningen var man tvungen att klia sig i ansiktet eller på några mer vitala delar och då jäklar blev det fart på en..
Ett av mina roligare minnen av liniment är ifrån början av sjuttiotalet. Vi va fyra man som skulle göra en dubbelhelg med Stradaloppet i Ålem och dagen efter Växjöloppet i Växjö. Det va min gamle tränare och Ingvar som va som det hette på den tiden oldboys. Jag och inte minst Bengt skulle också göra klungan större. Vi skulle alla köra i B-klassen, vilket motsvarar dagens seniorklass. Coachen va alltid stark, Ingvar spurtsnabb och jag körde på så gott det gick. Det svaga kortet va Bengt...han va ingen större cyklist och hade aldrig hängt med klungan någon längre tid. Däremot va hans absolut största merit att han hade buggat med Kicki Danielsson på ett dansställe utanför Perstorp. På den tiden hade dom flesta B-klassare i Sverige bytt vilken vinst som helst mot den dansen.
Vilken tjej, när det fortfarande fanns B-klass i cykelsverige
                                                                                            
När vi kom upp till den smålänska meteropolen Ålem va det dags att byta om för dagens tävling. Det va ingen större publikfest eftersom vi körde ett varv på elva mil. När vi kom in i omklädningsrummet och hade hittat en plats bredvid Värnamogänget va det dags att förberedda sig för start. Vi smorde in benen som vanligt, någon smorde in sämskinnet. Bengt kikade över skuldran och fick se Bosse K. från Värnamo hälla på någon rinnande hudsalva på sämskinnet för att göra det lite mjukare. Han funderade en sekund sen tog han flaskan med Trafuril och hällde på skinnet och gnuggade in det. Till saken hör att Trafuril va ett av dom starkaste liniment man kunde ha.
Det hetaste du kunde få tag i på sjuttiotalet!
                                                                   
Efter någon minut så fick Bengt på sig byxorna....det hände ingenting.....sen värmde vi upp innan start...och Bengt började stå lite konstigt på cykeln. Starten gick ....femtio - sextio startande så klungan va ganska stor....i alla fall med dagens mått sett. Helt plötsligt såg jag Bengt långt upp i klungan....vilket jag aldrig gjort förut....han halvstod lite på sne över sadeln.
Det tog några mil till sen kom jag och coachen loss med en trevlig kille från Eksjö CK som hette Bosse Larsson. Utbrytningen höll hem....några minuter senare kom klungan, där Ingvar vann spurten vilket inte va ovanligt. Ovanligt däremot va att Bengt kom in med klungan i mål....det hade aldrig hänt förut.
Vi grattade till hans prestation ....men hade inte tid för att han va tvungen att snabbt ta sig till omklädningsrummet för en kall dusch.
När vi senare på eftermiddagen körde upp till Växjö stod han på sne i baksätet och berättade att han hade stått upp i tio mil av tävlingen, helt skinnflådd i baken.
Vi hade bokat rum på Scandic motorhotell för lördagkvällen. Naturligtvis hade vi ett dubbelrum med två extrasängar.
Ralf gjorde mål och Bengt hade klåda...
                                                                    
Detta va 1974 och jag kommer ihåg att efter maten låg vi i sängarna och kollade när Sverige spelade någon match i fotbolls VM, då plötsligt Bengt bara skrek....jag måste ut. Det fanns inte en möjlighet att han kunde sitta på sängkanten och kolla TV.
Jag vet inte när han kom tillbaka till rummet för jag sov och va i en helt annan värld.
Dagen efter gick Växjöloppet och vi alla startade...inklusive Bengt.....men efter fem km stående vände han helt om och bröt tävlingen......his ass was on fire!
Väl hemma såg vi inte Bengt på träningarna dom närmsta två veckorna.....jag har aldrig blivit klar om han kurerade baken eller om han va på dansställen och letade efter Kicki.

På söndag kör vi FIK Trampen i Färingtofta, ett av sveriges trevligaste motionslopp....start kl. åtta.

4 kommentarer:

  1. Jag har dansat en yster dans i duschen efter en vårtävling i Degeberga där jag hade Trafuril på benen och under tvagningen lyckades kontaminera klockspelet med dessa skarpa kemikalier.

    SvaraRadera
  2. Tack Håkan. Det var länge sedan jag skratta och kippa efter andan. Trevlig helg, lill Q.

    SvaraRadera
  3. Jag har kvar 2 tuber med Kapsolin, det linimentet är inte att leka med än i dag, jag skulle tro att det är ca 30 år sedan jag köpte dom.

    SvaraRadera
  4. Seriöst Håkan, upplys den oinvigde, cyklar man snabbare med liniment?
    Tack för rolig blogg!

    Undrar Jona - som aldrig testat

    SvaraRadera