lördag 25 maj 2013

Cykel City Gran Fondo Eslöv 2013

Veckans prognoser har pekat på kass väder under lördagen. Men eftersom veckan gått har prognoserna lovat bättre och bättre väder.
När jag va uppe på toa vid femtiden slog regnet rätt så bra på taket...men det såg inte igenmulet ut när jag kikade ut genom fönstret. När jag vaknade en timme senare så duggade det.....men det va inte länge det varade.
Starten vid Trollsjön
                                                                    
När jag rullade ner till starten så va det helt ok väder. Massor av cyklister som va riktigt på hugget. Lite uppvärmning...sen va det dags att ställa upp till start. Några minuter senare rullade dom första cyklisterna  iväg ut från Eslöv. Det tog inte lång tid ute på stora vägen förrän första gruppen gav full gas. Precis som i fjol va det inte mycket till vind....tyvärr. Det är bra med lite vind...för det ger en bättre körning och mindre klungor.
Första backen på åsen gick som en dans....sen förbi depån och vidare mot Kågeröd. Där drog vi en höger in i motvinden mot Billesholm. helt plötsligt drog Visby Jr. på ett jäkla ryck och försvann i fjärran. Jag tänkte....han får vi nog inte se mer idag. Klungan rullade på över andra backen som heter Åvarpsbacken. Receptet för mig brukar vara....i med en lätt växel i början och pinna på och efter hand när backen planar ut lägger man ner den på tyngre efter hand. Det funkade även denna gång.
När vi kom upp på åsen rullade det på bra ner mot Sönnarslöv där vi svänger höger mot Ljungbyhed. Ett plötslig uppkommit trafikljus vid Bonnarp gick bra.....sen va det dags för Lotta på Åsen backen.
                                                                   
Lotta på åsen...en klassiker i cykel Skåne!
Den jäkel till backe blir bara brantare för varje år som går. Jag har inte riktigt kommit på om dom gräver ur den i botten eller om dom lägger på mer på toppen!
I år så gick det ganska bra....slet mig upp dom sista gubbarna..Mattias Z. och Ölands-Lasse was bringing up the rear....som Phil Liggett hade sagt på Eurosport för 25 år sen!
Tillbaka till Kågeröd och sen bar det av mot Eslöv....i sakta mak. Innan Ask kom Patrik H. iväg med Johan A. i en ytbrytning.....som höll ett tag. Sen gick det på bra mot Bialitt i medvinden. När vi svängde vänster mot Trolleholm kom den lilla vind som fanns från vänster. Helt plötsligt kom vi iväg 4 man...Patrik H. Anders W. Mattias Z. och jag...det rullade på riktigt bra....alla jobbade på bra. Det kändes bra och jag  slet på va det gick. Helt plötsligt så fick vi se Visby Jr. framför oss...jag hade inte skänkt han en tanke på två timmar och trodde aldrig att vi skulle få se han förrän i omklädningsrummet. När vi kom in i Trollenäs så va helt plötsligt det som va kvar av klungan i fatt oss. På rakan in mot Eslöv gjorde Patrik en patenterad smygare...och fick en lucka....innan Visby Jr, stötte i fatt han. Det va det...för alla som bara satt och glodde.
När det va 700 meter kvar till mål va det en cyklist som jag inte sett på hela dagen...som tyckte att han skulle  slänga sig in precis framför mig. Hade jag inte cyklat sen jag va grabb hade jag legat i asfalten....nu körde jag en stund på framhjulet innan jag fick stopp på cykeln. Jag klarade mig...men det kostade mig ett nytt framhjul.
Känns lite tråkigt att man ska bli prejad av en cyklist som gör en manöver som inte hör hemma i en klunga. Men så kan det kanske gå när adreanalinet rinner till. Det gick i alla fall inte att cykla vidare för hjulet gick inte genom gaffeln. Sätofta-Lasse kom till undsättning med ett hjul så att jag kunde rulla i mål.
Man vinner inte ett motionslopp....men man kan vara först hem och idag va det Patrik Heiler, som va väl värd det.
                                                                         
Marina E. första tjej som vanligt
Sätofta-Lasse killen med slätdraget!
                                                                   
Matti, dagens kämpe!
                                                                             
Håkan E. ser suddig ut...det va inget mot hur han  kände sig efter  135 km
Peter styrde upp prisutdelningen som vanligt
Snillen spekulerar!!!!

Två glada killar som en gång i tiden körde IFK Kristianstad. Micke till vänster vann  U Klassen i Karatloppet  1975. Tvåa va Picco som körde sitt livs första cykeltävling. 90 startande!
                                                                               
Två riktigt bra gamla kompisar. Jan Persson medaljör på lagtempo SM 1973. Christer Meyer stötte jag på första gången 1968 på Vårloppet i Värnamo!
Ett stort tack till Eslövs Cykel Klubb för ett riktigt bra arrangemang som vanligt. I år va det mer än 500 anmälda....och ni som inte kom får skylla er själva! Underbara cykelvägar gör detta motionslopp till ett av dom bättre i Sverige.
                                                                     
Två tröjor på tork, frugan körde Micro Fondo 35 km och jag körde lite längre!

2 kommentarer:

  1. Det är underbart att se en framtida tävlingsanekdot likt denna när den förgylls av benämningen av legenden, fys-demonen och närmast helgonförklarade Ölands Lasse. Att tydliggöra hans existens är av största betydelse då han ofta benämns som ett historiskt väsen eller en myt, BRA HÅKAN!

    SvaraRadera
  2. Vi gamla IFK-are får tacka för en perfekt tillställning. Det lär bli fler gånger.

    SvaraRadera