torsdag 16 maj 2013

Jag blir så förbannad!

Jag har cyklat på ganska många ställen runt i Europa och varje gång stöter man på någon av dom. Med någon menar jag en som inte skulle ha körkort....
Tråkig syn som inte är ovanlig
                                                                     
I USA har jag kompisar som cyklat hela sitt och varje gång dom varit ute och tränat har dom stött på hillbillyn som kör pickup och vars största trafiknöje är att skrämma skiten ur en cyklist. Då ska vi inte snacka  om långtradarna på prärien som med glädje passerar en cyklist med en halvmeters lucka samtidigt som han hänger på hornet.
Engelsk chaufför som hatar cyklister
                                                                   
I England snackar man ofta om han som kör en vit van....han hatar cyklister som är i vägen. För något år sen va min kompis Michael ute och tränade med sitt gäng när dom blev trängda av en van. Dom skrek till och vanen stannade och undrade om det va några problem. Nu har Michael en kompis som är polis och som tur va han med denna kväll. När chauffören började käfta blev polisen förbannad och slet ut nycklarna ur bilen genom den öppna rutan utan att killen såg det. Dom cyklade iväg och skrek till chauffören att du kan hämta nycklarna på polisstationen en km längre upp på gatan. Ett snabbt stopp för att slänga in nycklarna sen va dom on the road again.
Förbannad kan bli i Italien, men det gäller inte mot cyklister
                                                                   
I Italien kör dom som höns med sitt latinhumör. Stannar inte vid stopptecken.....smyger mot rött och inte minst parkerar dom exakt var som helst. Men tålamod att ligga bakom en cyklist i flera km i serpentinbackar är inget problem.....
Radio Luxemburgs antenner
                                                                 
För många år sen närmare bestämt....1977  va jag på träningsläger i Luxemburg. En dag kom Tomas Svensson och jag eldande från Radio Luxemburg antennerna ner mot Echternach vid floden Sauer. Bakom oss låg en bil...vi försökte vifta om honom...men han blev kvar trots upprepade försök. Efter några km kom ha upp brevid oss med högerrutan nervevad .....vi tänkte shit, nu är han förbannad.....men han skrek...grabbar ni håller sjuttio km i timmen.

Häromkvällen när jag cyklade hem från jobbet med frugan som ligger i hårdträning inför sitt sitt livs första motionslopp Tjej Vättern, dök idioten upp. På vägen ut från stan brukar jag ligga lite bakom på rullen för att ha koll på läget. Jag kollar framåt och ser en bil ca 100 meter framför oss när jag kör om henne och helt plötsligt kommer en idiot bakifrån i hög fart hängande på tutan. Jag slänger upp armen i luften för att markera..va är det frågan om? Då tvärnitar han...bra tänkte jag för nu får jag reda på va som orsakat hans ilska. Jag kör på sidan om han och frågar va problemet är! Då skriker han att jag får inte cykla om en cyklist när jag har möte......förlåt sa jag....va menar du? Då upprepar han sitt svar...nu börjar jag bli förbannad....du menar att jag får inte köra om en cyklist när jag har möte....men du får köra om två cyklister när du har nästan möte.....samtidigt som du hänger tio sekunder på tutan.
Nu börjar han stamma samtidigt som hans två större barn sitter i bilen och skäms för sin farsa....sen drar han ner gasen och försvinner framåt. Jag tror att vi fick hela hans dags ilska......tyvärr. Jag har aldrig hört att man inte får köra om en cyklist samtidigt som man möter en bil på andra väghalvan.....men kanske är det något nytt man missat. Jag undrar hur han hade betett sig om det va ett par hästar....eller en traktor.....

Det är så jäkla tråkigt när det enda man vill ha är en meter av vägbanan för att hålla sig i form, men tydligen är det inte alla som kan unna oss det.
Mörkblå Passat runt Lund, se upp!
                                                           
Ser ni en mörkblå Passat runt Lund tycker jag att ni ska akta er......speciellt om ni har möte.

Veckan har mest bestått av jobbpendling....med lite slitna ben efter helgens cykeltur i Köpenhamn. Nu i helgen blir det inga större äventyr....utan mest trädgårdsarbete som har blivit eftersatt denna sena vår.

2 kommentarer:

  1. Suck, och det är därför jag alltid har på min gopro fram och bak när jag cyklar...

    SvaraRadera
  2. Kul att du lagt in en bild på Bradley Wiggins, visande fingret, som exempel på arg bilist! :-)

    Efter att ha trampat i den engelska landbydgen söder om London i snart 6 år kan jag säga att engelska bilister inte är värre än svenska. Det finns idioter överallt.

    SvaraRadera