söndag 28 april 2013

Örestadsloppet

Veckan ha rullat på som vanligt, med jobbpendling i regn var och varannan morgon. Passerade Barsebäck i fredagsmorse i duggregn och en riktigt hård vind. Vinden låg från havet och cykeln en lutning på ca 45 grader! Jag tänkte för mig själv, blir det så här på söndag tar det inte många kilometer innan klungan är sprängd i molekyler!!!
När jag slog upp ögonen i morse trodde jag inte det va sant....alldeles vindstilla, knappt en vindpust! Solen sken, vilket helt underbart.....men vi kunde ju haft lite vind!
Det rullar på.            Foto: Sätofta-Lasse
                                                                    
Efter gröt och en stor kopp te (som vanligt) va det dags att köra till tävlingen i Barsebäck.
Dagens tävling ingick i Sverigecupen för veteraner, vilket gjorde startfälten lite större än vanligt.
Jag skulle igentligen kört i 55 års klassen vilket är min vanliga klass, men hade för dagen anmält mig i 50 års klassen som för dagen körde ihop med 30 och 40 årsklassen. Detta gjorde att startfältet blev riktigt stort.
Taktiken för vårt gubbgäng i CK Cykel City.se va att köra för Håkan Petersson som satsar på att köra hela veterancupen. Taktiksnacket gick ut på att ta ta hand om Håkan samt täcka ev utbrytningar.
Starten gick och vi rullade iväg i styrfart....jag va tvungen att titta framåt för att se om vi hade master ut ur Barsebäcksby, men det hade vi inte!  Efter att ha kört några tävlingar i Danmark senaste helgerna så är man van att ha maxpuls efter ca tre minuter eftersom alla drar iväg som om dom hade eld i baken!
Första varvet gick lugnt med några ryck....men det va allt. Vid varvningen ryckte en kille från Olympic i Borås och eftersom jag låg just bakom så va det bara att hänga på. Vi fick också med oss en kille från CK Valhall i Stockholm. Vi rullade på bra med jämn och fin fart. Olympicåkaren körde på bra och jag fisåkte lite med tanke på taktiken.....och Valhallkillen körde så gott han kunde. Efter några varv ropar dom att vi leder med 1.40 min före klungan.....shit tänkte jag...undrar va dom pysslar med där bak! Jag va helt säker på det skulle komma upp ett gäng.....och det gjorde det efter ytterligare några varv. Johan Olsson Lammhult, Petter Eiring Åstorp, ytterligare en Olympiccyklist samt Jörgen Holmqvist Ringen kom snabbt upp och då blev det dags att bita ihop. Valhallkillen försvann snabbt och sen blev det lagtempo med Johan Olsson som den klart starkaste. Jag insåg snart att jag va den ende i 50 årsklassen, dom andra va yngre. Jag tog det lite lugnt och stod över någon gång då och då....allt för taktiken. Något varv senare skriker dom att vi leder med 3,40 och då förstod jag att här kommer det nog inte upp några fler. Nu började vi köra på bra...Johan tog förningar som fick oss andra att kippa efter luft. Vid varvningen till sista varvet körde vi lite på kanten i den tilltagande vinden och plötsligt släppte Petter och Jörgen. Halvvägs på sista varvet rycker Johan ytterligare en gång och då släpper en av Olympicåkarna...men det lugnar sig efter en stund och då är han i fatt igen. Ett par minuter senare rycker Johan igen och nu får han köra iväg. Han är ensam i 30 årsklassen... vi andra säger att vi kör på i ett jämnt och bra tempo.
Spurten blir ingen större upplevelse när man är ensam i sin klass.....men Olympicåkarna som båda körde i 40 årsklassen hade en liten fajt om att vara bäst i klubben.
Skolboksexempel på spurtuppdrag!
Enkelt!
                                                               
Sedan kommer det in några som ryckt från klungan innan själva klungan kommer. Där vinner Håkan Petersson klungspurten och tar många sköna poäng i veterancupen. Spurtuppdraget är av absolut högsta kvalitet. Först en riktig rökare av Anders Wall och sen skarvar Patrik Heiler på med Håkan på rullen.....ett skolboksexempel av högsta rang!

Jag fann ut senare att dom två starka Olympic killarna heter Jonas Tell och Robert Bengtsson.....riktigt åkstarka killar!
Tre gubbar på prispallen!
                                                                           
Tom längst upp omgiven av Fredrikshofare.
Janne lekte hem 65 års klassen.

Senare såg jag Tom Pietilä vinna 55 årsklassen i en klungspurt....där också Jan Karlsson Vinco i Ystad satt med och vann sin 65 årsklass. Två starka killar som bara blir bättre med åren.

Jag vill också tacka Örestadscyklisten för en som vanligt bra genomförd tävling. Bra med flaggvakter, ledarbilar i alla klasser och inte minst en riktigt god pastasallad som satt som en krocketklubba på smalbenet efter tävlingen. Helt otroligt att se...Sune Stuveback 78 år kör ledarbil....Bertil Jönsson några år yngre styr upp prisutdelningar, Sonny Johansson en bit över 60 styr upp det mesta, Martin Nilsson betydligt yngre styr upp starter och varvningar. Och som en ande över alla är Skånes Cykelförbunds Tomas Nilsson som speaker och glädjespridare. Jag hoppas av mitt hjärta att ni håller på i många år ännu för det behöver cykelsporten.
Laddad innan start.

Nu blir det två jobbardagar innan första maj nu på onsdag då vi planerar att köra en långrunda med gubbgänget!

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat. Ni hade ju bättre genomsnittshastighet än eliten. Gubbar kan!

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa dina kommentarer Håkan! Synd man inte bor längre söder ut vore roligt att köra som du gör!
    Fast en del åker tydligen en bit (Tom Pietilä)för att tävla! (farten har han fått från Velodromen här i Falun!)

    SvaraRadera