söndag 14 april 2013

Säsongsdebut!

Efter dubbdäck, vintercykling och annat elände började det rycka i benen.....som tur va visste jag att Köge skulle köra sin årliga tävling idag, och det lockade. Patrik va som vanligt med på noterna när vi snackade i fredagskväll. När vi väl bestämt oss började jag känna efter hur benen kändes.....och det va inget vidare. Träna är sin sak, men tävla är en helt annan. Men hur som helst.....någon gång ska man göra säsongsdebut, oavsett hur påkarna känns. När klockan ringde vid halv sex visade termometern noll grader och nu började jag fundera va jag skulle ha på mig på tävlingen. Jag packade träningsbagen full med kläder....så jag va säker på att inte frysa när väl starten gått. Jag hämtade upp Patrik i Sandby, och det första han sa, jäklar va mätt jag är! Han hade firat sin födelsedag kvällen innan med stora mängder smörgåstårta och va nu rädd att den skulle fara upp och ned som en hiss.
En timme senare va vi vid Köges utkanter och tempen visade nu fyra plusgrader. Efter en snabb efteranmälan va det dags att svida om. Jaha, hur mycket skulle jag nu ha på mig? Det va svinkallt när jag pumpade och gjorde klar cykeln. Så jag tog på mig det mesta jag hade med mig. Undertröja i ull, windstopperundertröja, lösa ärmar, långärmad cykeltröja, cykelbyxor, knävärmare, långa tunna byxor, keps samt pannband....ja jäklar, jag såg ut som en eskimå som skulle ut på jakt!
Vi skulle köra fyra varv på ett tjugo km långt varv. Som vanligt kurvigt och knixigt, kryddat med dålig väg med massor av hål. Det va inte mycket av vind till att starta med. Redan efter femhundra meter kom som vanligt första attacken.....och så håller det på. Nu blev det bra fart och massor av attacker vilket är det vanliga på danska tävlingar. Efter några varv började det blåsa lite mer och helt plötsligt blev det lite jobbigare. På sista varvet kom två gubbar iväg på en enkel utbrytning som inte såg ut att vara farlig, men dom körde bra och kunde hålla undan med femtio meter före den jagande klungan. Jag spurtade till mig en sjunde plats av fyrtiofem startande, vilket för mig är helt OK!
När jag rullat i mål så körde jag snabbt till bilen för att slita av mig alla kläder som jag hade på mig, vilket för övrigt va alldeles för mycket....jag höll på att få värmeslag. Jag hade tänkt att hinna ner till målet för att se Patriks målgång, men helt plötsligt kom han rullande mot bilen medans jag fortfarande höll på att klä av mig.

Bild: Bra säsongsstart. 3:a i H40 i Danmark.
Patrik, stark trea
                                                                                
Han hade kört till sig en riktigt bra tredje plats....det måste varit smörgåstårtan som gått rakt ner i benen.
Efter prisutdelning körde vi hemåt och då visade bilen tretton grader varmt...inte konstigt att jag blev varm.

Kul att köra tävling igen....kul att träffa alla gamla kompisar i Danmark. Formen är helt OK, men det tar nog några veckor till innan det börjar likna något.
Bra tävling och som vanligt ett bra arrangemang fast på en bana som detta krävs det mer vind för att det ska bli utslagsgivande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar