tisdag 27 november 2012

Kan du slå en pensionär?

Jag brukar försöka köra lite gymträning på vintern. Inte så mycket för att cykla fortare utan mer för att försöka hålla förfallet stången. Jag tror inte att det är fel att köra lite styrketräning, om inte annat för bli lite starkare och därmed göra vardagen lite lättare. Mitt lokala gym öppnar redan klockan sex på morgonen så det går alldeles utmärkt att klämma in en timme innan dagens jobb. Tidigt på morgonen är det inte mycket hoodtröjor, mjukisbyxor eller tatueringar man ser. Här handlar det mer om pensionärer som tränar eller rehabtränar. Alltså lugnt och skönt!
Bertil 75 år och 174 kg i bänkpress och jag 57 år och 55 kg. Den pensionären slår vi inte!
                                                      
För några år sen så träffade jag en äldre man som inte riktigt passade in på denna tiden. Med tiden blev vi lite polare och började snacka lite. Jag sneglade lite i ögonvrån när han lastade på vikter....i mängder.
Att man ska ha respekt för äldre...har man fått höra sen man va liten.....här snackar vi respekt i kubik. Efter ett tag berättade Bertil som han heter att han har tränat i hela sitt liv. Först höll han på med kanot och senare styrketräning. Ingen Bodybuildning utan klassisk styrketräning.

För ett tag sen berättade han att han fyllde 75 år, vilket är bara att gratulera till. Men han berättade också att han blev förbannad för han klarade inte sitt årliga mål, vilket inte går av för hackor. I många år har hans mål varit att klara sin ålder plus 100 kilo.....dvs. i år 175 kilo i bänkpress. Han hade laddat upp två dagar innan med att köra fyror på 145 kg och fått lite ont axeln. Med lite bättre uppladdning tror jag att Bertil klämmer 176 kg nästa år utan problem.
Tur att man inte har sådana mål med sin träning....för bänkpress är inget man leker med. Jag har själv snart kommit upp i vikter som motsvarar min ålder. Dom där extra 100 kg Bertil lägger på kan jag nog bara fantisera om.
En sak är säker...jag kan inte slå en pensionär...i alla fall inte i gymet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar