måndag 19 november 2012

Blöt söndag

Det tog inte många kilometer på söndagsrundan innan man kunde konstatera att vädergudarna på Radio Malmöhus hade rätt på prognosen ...denna gång. Regn sa dom och det tog inte lång tid innan det började regna. Inget ösregn utan mer regn typ...... blomsterdusch. Sånt där regn som tränger igenom om allt man har på sig utan man märker mycket av det. Men dåligt väder är inget som skrämmer vårt söndagsgäng. Anders, jag, danskproffset Lucas och inte minst Sätofta-Lasse mötte upp Johan B. och MatsMurare och styrde kosan norrut. Vinden va syd, syd-västlig......men inte så stark som dom senaste söndagarna. Vi styrde upp mot St. Harrie och och Södervidinge för att möta upp nästa danskproffs, Lars. Medan regnet började tillta körde vi mot Annelöv-Billeberga.....genom byn...förbi stationen....förbi monumentet "Slaget vid Landskrona" som stod 14 juli 1677 då svenskarna jagade den danske kungen Kristian V tillbaka mot Landskrona. Monumentet restes 1911.
Slaget vid Landskrona
                                                        
Vidare mot Sireköping - Halmstad - Ekeby och sedan ner mot väg 110 och den beryktade Ottarpsbacken. Hittills hade det rullat på bra i medvinden.....men nu hände något när AndersW och Sätofta började trissa varann i täten......fartökning och vi där bak började stånka och pusta och inte minst svära. Intervallryck i mitten av November är inget en del av oss gillar....för det är nu vi ska bygga fundament och inte spurta. Men skit i det va det bara att gilla läget och hänga på så gott det gick.
En stark och en mindre stark i ösregn i Billeberga
                                                     
Uppe i Härslöv tog vi vänster mot Vadensjö och Rönneberga Backar......där rullade det på bra utför....vilket alltid är skönt. Snart va vi nere i Asmundtorp där vi tog höger mot Häljarp....och vidare ut på rakorna mot Barsebäck. Detta är vägar jag tränat på tusentals gånger......långa rakor med havet på höger sida.....oftast med en bra sidvind. I vanliga fall kan man se hela Köpenhamns kustlinje.....idag kunde man knappt se handen framför sig. Idag inträffade något som kändes skumt, helt plötsligt gjorde Johan en rokad och hamnade innanför mig när jag skulle fram i första paret. Jag förstod att det va något på gång.....eftersom han mumlat ett tag med dom andra killarna.Jag hann inte mer än fram förrän han började öka....jag gick upp brevid....då ökade han igen.....efter ett tag skrek det i benen på mig och jag va tvungen å fråga va han pysslade med......Då väser han....Kommer du ihåg förra söndagen vid Flyinge? Klart jag kommer ihåg det.....men då va det inte jag som ökade utan Johan som då hade en begynnande hammare och började släppa. En del saker glömmer man aldrig!!
 I Barsebäckshamn svängde vi vänster mot Löddeköpinge och vidare över Kävlingeån mot Stävie och ner över Nybo till Vallkärra.......allt i ett tilltagande regn. Johan och Mats körde mot Lund och vi andra körde mot Eslöv i en go medvind och strilande regn. Nu va det bara Sallerupsbackarna kvar....men som tur va var det min tur och dra och det innebar att jag bestämde tempo, vilket va just över styrfart.....men med snälla kompisar som blev kvar på rullen kom jag upp denna gången med. Hemma stod mätaren på 123 km och hurtbullesnittet hamnade på 30,3 km/h
Danskaproffsen Lars och Lucas är riktigt bra träningspolare på långpassen
Idag hade Johan, den flygande doktorn O´boy i flaskorna igen, som vanligt
                                                                     
Cykla i regn är ingen större konst nu för tiden.......med dom kläderna som numera finns. Det är helt och hållet en inställningssak.....vill man verkligen träna.....så gör man det...oavsett väder.

Annars rullar veckorna på med mycket jobb.......lite gymträning och intervaller på testcykeln......i min ålder handlar det inte så mycket om att bygga fundament utan det är mer en fråga om att förhindra förfallet.

2 kommentarer:

  1. Bosse Krohn - Team RÖD20 november 2012 kl. 09:35

    Då var det er vi tre mötte i dimman mellan Kingelstad och Bälteberga. Dimman och regnet gjorde det hela till en gissning. Men vi kunde inte komma på några andra "tosingar" som kunde samla en större grupp i det vädret.

    SvaraRadera
  2. Men allvarligt Håkan...högprofilhjul och kolfibercykel i detta vädret?

    Själv stack jag iväg på kvällen efter det slutat att regna. Men då är 29" MTB, grusvägar och massvis med belysning på cykeln som gäller. Men cykeln har sett sina bästa dagar så jag hoppas du har något trevligt till mig i butiken när jag tittar in nästa gång.

    SvaraRadera