söndag 25 november 2012

Idag funderade jag...

Idag funderade jag på om det börjar bli dags att hitta någon annan fritidssysselsättning än vintercykling. Det första jag hörde när jag vaknade i morse va hur vinden ven utanför. Det första jag kände va hur sliten jag va i benen efter veckans träning. Jag la på lite mer vikter på stången när jag va på gymet i fredags morse och det straffar sig direkt i form av grym träningsvärk. Nu är det inga vikter att snacka om......just lite mer än bara stången som jag hittills hållt mig till.
Danskproffset Lars är en stark träningskompis
Idag dök Johan upp i solglasögon, han trodde nog inte att vi skulle känna igen honom ifrån förra veckans massaker.
                                                            
Anders W. och jag fick sällskap av danskproffset Lucas på vägen söder ut för att möta upp Johan och Patrik.....sen en helomläggning mot Södervidinge för att möta upp nästa danskproffs, Lars A. Sen en helomvändning ut i motvinden.....och nu snackar vi motvind mot Gårdstånga för att möta upp nästa cyklist, Linus Dahlberg som ville hänga på idag. Linus är en trevlig kille som är smart.....idag va han så smart att han bara hade korta skärmar på cykeln. Hos oss innebär korta skärmar att man blir där bak......annars kommer alla efter en stund som om man gjort ett skift i kolgruvan. I den vinden som det va idag hade det inte varit fel att haft korta skärmar.
Linus, trevlig kille med korta skärmar
                                                                  
 Vidare genom Flyinge - Holmby - Hammarlunda i motvinden innan vi svängde vänster efter Hunneberga upp i Idarödsbacken. Här fick vi vinden från sidan....vilket är nästan lika tungt när det går uppför. Framme vid Löberöds Slott tog vi vänster mot Skarhult i en medvind som inte gick av för hackor. Här fick Anders som är vår medvindskung i overdriven......så det va bara att slänga ner den på tretton kuggen och veva va det gick. Ganska kul att ligga i över femtio och titta ner på mätaren och se att pulsen är riktigt låg....och man känner inget ohm i pedalerna. Synd att detta fenomen bara inträffar i medvind.....och inte i motvind.
Anders är grym i medvind, också!
                                                                 
Förbi Skarhult - Ellinge - Eslöv - Virke i medvinden innan det va dags att svänga höger mot Reslöv och Marieholm. Nu började vinden komma mer och mer från sidan och mina ben började bli slitna. I Kävlinge körde vi rakt fram över ån sedan vänster mot V.Hoby. Just denna väg är riktigt trevlig att träna på......om man är pigg, vilket inte va fallet idag. En riktig motvind som nu kryddades med piskande regn i ansiktet gjorde att man verkligen kände att man levde. Det finns ett par sugande backar.....eller i alla fall knäppar som kändes som berg i motvinden. När vi passerade Hoby hade nog Johan fått upp värmen för nu började han halvhjula eller ännu värre halvcykla alla han fick tag i. Tungt med fartökningar.....men man måste ju hänga på annars tar man sig aldrig hem själv i motvinden.
Här snackar vi inte halvhjul utan mer halvcykel
                                                            
När vi kom upp på sista knäppen drog Johan höger i sidvinden mot Lund medan vi andra fick fortsätta i motvinden till Örtofta. Här styrde Patrik och Linus mot Sandby medan vi andra körde mot Eslöv. Sallerupsbackarna i sidvind och med slitna ben fick mina tankar att gå till La Marmotte och inte minst Galibier. Nu kanske inte just den jämförelsen är rättvis......men så kan det bli när man omger sig med starka träningskompisar. Jag vet inte om Anders va sliten, snäll eller om han saknade Sätofta för han sa inte ett knyst om någon skyltspurt vid Eslövsskylten.
Hemma stod mätaren på 115 km och det gyllene hurtbullesnittet hamnade på låga 29,0 km/h vilket i vanliga fall är styrfart men i den här vinden va det ett tufft jobb.

Ibland när vi ser att det ska bli regn så zig-zagar vi lite runt i mellanskåne som har ett riktigt stort vägnät. Detta för om skyarna öppnar sig så kan man korta ner rundan lite så man inte har så långt hem. Naturligtvis lite tråkigare....men det är inte så kul att vara två timmar hemifrån och få ösregn....i alla fall inte i slutet av November.

Väl hemma blev det en stund i favorit fåtöljen innan det va dags att kolla Live-Stream från World Cup cykelcrossen i Gieten i Holland. Där va det också full storm och killarna sa i intervjuerna att det är inte ofta man får köra ett cross race med kantvind. Tävlingen va bra men inte så bra som tävlingen igår i belgiska Koksijde.....fantastiskt race.....med Sven Nijs som vinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar