onsdag 28 mars 2012

Klart att man märker skillnad mellan cyklist och cyklist

Nu när värmen börjar komma så dyker dom upp.......cyklisterna med knappt några kläder på sig. Det är samma visa varje år, så fort det börjar bli lite varmt så ser man dom. Sju - åtta grader varmt då är det kortbyxor som gäller......några grader till då åker även den kortärmade tröjan fram. Jag förstår att det kan vara lockande att slita av sig kläderna när våren är på gång.....men hallå.....hur kul är det att frysa...hur snabbt sjunker inte temperaturen så fort det närmar sig kväll.
jens-voigt-yellow-jersey.jpg
Jens Voigt vet hur tar i och inte minst klär på sig
När man möter en cyklist som är ordentligt påklädd så förstår man direkt att det är en som vet vad det handlar om. Hjälmmössa eller keps under hjälmen....för att hålla värmen om huvudet. Jacka med vindtät front för att hålla den kalla vinden ute.....långbyxor för att vara varm om musklerna och inte minst vara rädd om knäna. Tunna skoöverdrag är ett måste eftersom cykelskorna är tillverkade för att användas i tjugofem grader eller varmare temperatur.

Det är där märker man skillnaden mot en cyklist och en som inte vet vad det handlar om. När jag mötte Saxo Banks proffsgäng nere på Gran Canaria i januari körde alla killarna i benvärmare för att hålla sig varma även om temperaturen va upp mot tjugograder.

Ibland kan det bli för mycket....speciellt i Italien. För några år sen mötte jag en cyklist helt klädd i vinterkläder och som kronan på verket hade han en Buff uppdragen över halva ansiktet. Termometern visade på tjugo grader.....han var väl frusen eller kanske på väg ut mot nordpolen.

Wind chill factor är en tabell som visar den aktuella temperaturen i en viss hastighet,om man till ex. håller 45 km/h vilket inte är så svårt om det går lite nerför och termometern visar tio grader har du en fartvind på fem komma sju grader. Skulle det var fem grader och samma hastighet så är tempen minus en grad.
Detta visar att det verkligen är viktigt att klä på sig och visa att man är en riktig cyklist.

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt Håkan om alla dessa som kommer ur sina ide på våren. Det är inte bara cyklisterna som kastar av sig kläderna, löpare med tunna t-shirts och kortbyxor. Jag vet inte hur många av dessa jag mötte när jag förr på vintrarna sprang mellan S. Sandby och Lund.
    Tyvärr känner jag mig som en sådan hurtbulle nu för många Colombianer cyklar även med långbyxor och långa ärmar fastän temperaturen är 25°/Christer från Colombia

    SvaraRadera
  2. Då kan ni ju sälja mer kläder och det är ju bra.....

    SvaraRadera