måndag 12 mars 2012

Nu börjar det likna nåt

Äntligen dags för vår och inte minst dags för racercykeln. Söndagen blev en av de skönaste rundorna hittills i år. Efter en lite kall morgon blev det snart varmare och skönt. Det vanliga veterangänget träffades som vanligt längs vägen mot Lund för sin söndagsrunda. Anders W, Sätofta Lasse och jag mötte Johan B. Patrik och Mats Murare och alla va som vanligt pigga och på träningshumör. Vi styrde mot Virke - Marieholm - Torrlösa och vidare upp mot Axelvold. Där svängde vi vänster mot Duveke - Ekeby - Bältberga. Vidare ner mot Vallåkra och uppför den där sega backen genom byn. Johan kikade ner på sin Wattmätare och svor och drog iväg med en jäkla sula......antagligen skulle han maxa ut Watten och se om han kunde komma upp i Cavendish siffror. Vi andra tog ett jämnt och fint tempo så vi alla kom upp i samlad tropp. Väl uppe på toppen körde vi en bit mot Gantofta innan vi svängde vänster till Glumslöv. Där trodde nog alla att vi skulle svänga ner mot Landskrona.....men där sket dom en lök. Färden gick rakt fram mot Ålabodarna vilket va en ny upplevelse för de flesta........lika pittoreskt som vanligt. Efter Ålabodarna by the sea svänger man uppför Sundsviksbacken vilket är en ganska lång och seg rackare. Han med Wattmätaren for iväg som en raket igen......själv började jag känna mer och mer Ohm i pedalerna. Efter ett snabbt bananstopp och två och en halv timmes motvind va det dags att styra hemåt i medvinden.
Ett gäng gubbar pustar ut uppe på Sundsviksbacken med Öresund i bakgrunden
Johan och Patrik starka grabbar med Wattmätare
Mats Murare....dagens kämpe
Anders W, Mats, Johan, Patrik och en snabb Sätofta-Lasse

Ner för backen mot Landskrona gick det i över sjuttio blås och racern rullade som en gud. Runt Landskrona till Råga Hörstad - Asmundtorp - Billeberga. I medvinden va det riktigt skönt med en värmande sol och man fick börja lätta på kläderna.
Vidare mot Trä där vi svängde höger uppför backen mot Norrvidinge. Där vinkade vi av Mats som drog höger mot Lund efter en riktig kämpainsats i sadeln. Vi andra körde vidare mot Marieholm - Reslöv och höger mot Virke. Där ute på dom långa rakorna fick vi riktig sidvind från höger och helt plötsligt for fan i Patrik och han började elda som attan.......Sätofta svettades, pustade och inte minst svor på rullen......vi andra hängde som slipsar efter. Tydligen behöver en del fyra timmars uppvärming innan dom blir varma i kläderna........som tur va varade inte fartökningen i evigt vilket vi bakom va glada för. Framme vi stoppet i Virke svängde vi ut i medvinden igen.....som tur va. Vidare mot Eslöv där Johan och Patrik drog mot Lund och vi andra rullade mot hemåt. Ett riktigt bra pass med dom trevligaste träningskompisar man kan tänka sig gjorde dagen till en mycket bra racerpremiär. Hemma stod mätaren på 128 km och hurtbullesnittet låg på 31,6 km/h.....vilket börjar likna nåt.
Hoppas nu att detta fina vårväder håller i sig ett tag så att jobbpendlingen kommer igång och blir en rutin.