onsdag 7 mars 2012

Nu kör vi igen

Efter att hosta och halsont släppt va det dags att ta tag i det igen. Efter att varit ute och vädrat kläderna en timme i söndags eftermiddag började jag pendla till jobbet på måndagsmorgonen. Monterade på mina Hopelampor på racercykeln för att bra ljus när jag kör hem på kvällen. Ganska kallt men skönt att vara igång igen. Lite mjukstart i veckan innan det är dags att öka på lite i nästa vecka. Det är helt otroligt vilket ljus det är i Hopes lampor....man kan med lätthet blända vilken dum mötande bilist som helst när dom vägrar slå ner på halvljus. När jag cyklade hem i kväll satt jag och funderade vilka lampor vi hade förr. Ever Ready va den modellen som gällde framåt......bak va det en liten rackare som vi brukade köpa i Danmark. Att se något framåt va inget man huvudtaget behövde fundera på.....oavsett om batterierna var nya eller gamla. Bakåt va det ungefär lika taskigt......efter en stund va det bara lite röd glöd. Reflexer fanns överhuvud taget inte. Så kunde vi ge oss på vinterkvällarna 7-8 man och köra lagtempo. Idag fattar jag inte att man överhuvudtaget vågade.......kanske kan man skylla på ungdomligt oförstånd.
En sak som det inte fanns mycket av förr är cykelbanor, det har ju tack och lovat ökat jättemycket. Jag cyklar så mycket som möjligt på cykelbanor och dom finns att tillgå. Skönt att slippa bilar och ännu skönare att slippa reta stressade bilister som tutar och pekar. Att bilister tutar och pekar in mot cykelbanan om man kör på vägen kan jag köpa. Men jag kan inte köpa att kommunerna skiter i att sopa upp allt grus som ligger där. Ibland kan det ta långt in på sommaren innan dom har fått tummarna ur. Kör cykelbanan från Odarslöv in till Lund så liknar det en grusväg...... ibland långt fram till midsommar. Som sagt va om pekande och tutande cyklister.....men hur kul är det cykla på en cykelbanan som är full med grus. Vi får hoppas på bättring....vilket skulle göra det lättare för oss cyklister.
Hoppas att detta väder håller i sig ett tag framåt.....så man hinner klämma lite pendlarmil och förhoppningsvis hitta lite form.
Den nya cykelbanan vid Örfofta är grusad så man tror att dom väntar på en ny istid
Hoppas att dom får bort all denna grus innan midsommar
                                                 

1 kommentar:

  1. Hej Håkan!
    Jag har påpekat det för Lunds Kommun men det har inte hjälpt föregående år. Det är bara till att vänta till sommaren så har det mesta blåst bort.

    Klen tröst, men det är likadant här. Det finns en jättefin cykelbana i en stad på ca 500 000 invånare parallell med en motorvägen. 99% av cyklisterna cyklar på motorvägen eftersom cykelvägen är skitig med grus och sten./Christer

    SvaraRadera