lördag 24 mars 2012

Gran Fondo träning

Idag va det dags för årets Gran Fondo träning, 137 km på samma bana som Gran Fondot körs på i Maj. När jag vaknade i morse låg dimman tät över Eslöv och termometern visade på bara 2 plusgrader. Metrologerna på TV hade lovat en riktigt bra vår dag med solsken och tempraturer på över 10 grader.... men det sket sig....det blev inte mer än 6-7 grader och inte mycket till sol. Man undrar ibland hur svårt kan det vara med datorer, satelliter osv. att för en gångs skull ge en prognos som stämmer. Jag läste i tidningen för ett tag sen att om man på BBC i England hade haft en röst som sa "vädret i morgon blir samma som idag" hade det gett mer rätt än metrologens prognos. Jag vet inte hur det är i Sverige...men ofta tycker jag att man känner igen det.

När det vid niotiden va dags att ge sig iväg från Trollsjön i Eslöv va det ca 35 cyklister som hade dykt upp....helt fantastiskt att så många redan är klara för 137 km i slutet av Mars. När vi väl kom iväg så rullade på bra ut mot Marieholm och sedan upp mot Bialitt. Det va inte mycket till vind vilket gjorde att det gick på i lagom distanstempo, vilket inte va några problem för de flesta.

Vidare mot kvarnen i Torrlösa och sedan höger mot Knutstorp och styrde vi upp mot första backen som är Klåveröd. När det började stiga lite mer tog dom snabba täten och vi andra försökte hänga på så gott det gick. Uppe på toppen tog vi det lite lugnt fram till depån där det va dags för återsamling och inte minst lite kaffe och kanelbullar. Eslövs Cykelklubb med Olle, Peter och Lasse stod redan klara med kaffet när vi dök upp. Super service som man skulle ha på varje träningspass!
Patrik, snabbast och gladast

Jörgen och alltid lika snygga Christian
Stark tysk..Ola och Ola som också är starka
Vet inte om Lasse hade nallat av kanelbullarna eller om han hade en reservhjälm med sig
Duktiga cyklister från Malmö
Mats Murare lät sig smaka av fikat

Efter fika bar det av mot Kågeröd - Billesholm - N.Vram innan det va dags för andra backen, Åvarpsbacken. Denna backe är inte så brant men betydligt längre än dom andra backarna.......jag tycker att den blir bara längre för varje år. Här delades gänget upp igen i smågrupper och farten va bra hela vägen upp till kyrkan i Stenestad där vi gjorde ett stopp för återsamling. När vi kom iväg igen rullade det på bra ner till Sönnarslöv där man tar höger mot Ljungbyhed. Väl framme i Ljungbyhed svängde vi höger mot en av Skånes brantaste backar....Lotta på Åsen. Denna värsting till backe har fått sitt namn efter fiket som ligger på höger sidan en bra bit upp i backen. När vi tränade här på sjuttiotalet så va backen lite annorlunda mot idag.....den svängde av mot vänster en bit upp i backen och kom ut ungefär vid fiket. Det stora skillnaden är att då va det grusväg från Ljungbyhed ända fram till korset vid Stenestad. När man kom där på våren kunde underlaget ibland vara mjukt att man knappt kunde kunde se däcket när man kikade ner. Nu för tiden är det asfalt men det går fan i mig tyngre idag än då.....vet inte vad det beror på......för man kan ju inte skylla på materialet.
Uppe på toppen gjorde vi ett stopp och väntade in alla innan vi rullade vidare mot depån......där cykelklubben redan stod klara med fikat....som vanligt superservice och kaffet smakade riktigt gott, jag tror att det va Skånerost som Peter hade bryggt. Efter fikan så snackade alla om fri fart hem och taktiksnacket kom igång.

Vi rullade ner mot Kågeröd, där vi denna gången tog vänster uppför backen genom byn mot Ask...nu blev det en riktig fartökning i backarna förbi Knutstorps motorbana. Gänget sprack upp i smågrupper och vid backen i Konga sprack det upp ytterligare. Det va riktigt kul att köra fort efter vinterns alla distanspass...fast det sved som attan i låren. Man kan verkligen säga att det va fri fart .....snabba skift...luckor som öppnades och täpptes....lite attacker i backarna. Fast vi försökte plåga livet av varann va det som vanligt en härlig stämning med massor av peppning mellan cyklisterna...precis som det ska va när det gäller gubbcykling. När vi kom till i Eslöv tyckte nog de flesta att det va dags att slå av på takten och va säkert nöjda med dagens runda. När vi stannade i Trollsjön ramlade snart cyklisterna in med jämna mellanrum och någon va trött...någon va dödstrött....ett par som jag känner va inte alls trötta. En sak hade dock alla gemensamt och det va att alla va nöjda med rundan och hade gjort ett gott dagsverke.
Första gänget tillbaka i Eslöv, Mats-Örjan, Jörgen, Patrik, Ola, Jocke, Jerker, Håkan, Anders, Pelle och Pål.
Stark norrman
Två snabba smålänningar från Emmaboda, Pelle och kompis.
Riktigt bra körande killar från CK Lunedi i Lund
Markus från Trampen 15 år satt med i tätgruppen hela vägen hem, va månde bliva?

Denna träning har vi nu haft i åtta år och man märker att intresset för cykling bara växer....och jag tror att detta bara är början på något stort.

Ett stort tack till Eslövs CK med Peter, Olle och Lasse som alltid ställer upp....verkligen uppskattat. Ett stort tack till Södervidingebagarn som alltid ställer upp med kanelbullar.

Hoppas att vi alla ses till Gran Fondot i slutet av Maj.

Väl tillbaka i Eslöv visade mätaren på 137 km och ett hurtbullesnitt på 34.3 km/h