söndag 15 april 2012

Det händer alltid någonting

                                                   


                                                                         

                                                         
                                                                                                                         
Mallorca, ett av de bästa ställen du kan cykla på
                                                                                                                                                                              
                                                                                                       
Efter vår träningshelg i Åhus och Gran fondo träningen kände jag att det började rulla på lite bättre. Cykelpendlingen till jobbet har också gått jättebra i det fina och torra marsvädret och morgonturen har ibland varit betydligt längre än raka vägen in till Lund. Jag hade sen en tid tillbaka planerat att klämma in en cykelresa till Mallorca över påsken med mina kompisar i veteranlaget.
Ner till Mallorca kom vi utan problem och väl installerade på hotellet va det bara cykling som gällde. Vi va ett bra gäng som kom ner några dagar innan resten av killarna kom. Några bra turer med Kalle Sandell, Markus Svensson, Tom Pietilä och inte minst Mats Höllgren blev det innan det blev dags att köra ut med hela gänget. Första dagen tillsammans skulle vi köra en runda upp mot bergen och sedan lagtempointervaller på plattlandet. Först till Bunyola och sedan upp för den roliga backen mot Orient där vi gjorde ett snabbt fikastopp på torget. Riktigt mysig stad som fortfarande har kvar den där genuina spanska stilen. Efter fikat brukar vi dra igång en McEwen dvs. klassiskt belgiskt knep att få upp värmen och inte minst förbränningen efter fikastopp. Stå på ordentligt i 10-15 minuter gärna lite lagtempo innan ni slår ner på farten till mer normalt distanstempo. Med detta knep kan jag garantera att ni är både varma och har fått igång förbränningen omgående.
Vägen rullade på lite nerför mot motorvägen, bra speed och bra tryck i pedalerna närmar vi oss en rondell. Jag ligger ganska långt fram, har kanske 3 - 4 gubbar framför mig då jag snabbt vänder mig om för att kolla om någon visar att vi ska vänster eller höger. När jag någon tiondel senare vänder om framåt igen kör jag rakt in i bakhjulet på killen framför mig och flyger rakt i backen med huvud före. Jag har fått reda på senare att vi höll 46 km/h när jag gick omkull. Skitvurpa....som det oftast brukar vara. Jag vet naturligtvis att man ska glo framåt och inte vända sig om.....men hur många gånger gör man inte så här....så att försöka skylla på något annat än mig själv är inget jag jag överhuvudtaget funderat på. Ena minuten kör man och skrattar med sina kompisar.....nästa minut ligger man som ett jäkla kolli på asfalten.

Det tog inte lång tid förrän jag låg i ambulansen på väg till Palma....skarpsår på hela jäkla kroppen...stort jack i pannan som senare fick sys.....brutet nyckelben....för fjärde gången i min cykelkarriär...blodutgjutning på vänster höft.
En sak kan i alla fall konstatera att hade jag inte haft min Bell hjälm på huvudet hade jag nog inte cyklat många meter till i mitt liv.
På lasarettet tog dom hand om mig fast det tog en jäkla tid....och inte en enda människa kunde snacka engelska. Går jag ner på strandpromenaden i Palma kan jag beställa både mat och dricka på minst 4 språk utan problem ....men att hitta en läkare som kan engelska är inte möjligt. En sydde mig pannan och 4 andra hängde över och kommenterade på spanska.....kändes lite konstigt när inte någon kunde säga hur det gick. Efter 5 timmar dök det upp en tolk som kunde hjälpa mig lite på traven.
Sedan in på en avdelning där jag blev liggandes i 3 dagar med smärtstillande genom dropp. Det va fan inte roligt...inte en människa att prata med och inte tidning att läsa det enda som fanns va en mynt TV...men va hjälpe det när man inte hade några mynt. Men som tur va dök Picco och Höllgren upp varje dag med glatt humör och lite mynt i fickan. Frukost va 4 Mariekex och en mugg varm mjölk...resten av dagens mat  va ungefär i samma tecken....på kvällen kom det in en biff men va hjälpte det när den inte va sönderskuren och jag inte kunde använda mina bandgerade händer......ett par veckor där då jäkla hade man blivit klassad som en riktig bergsget.
Lite sliten men jäkligt glad
                             
På fredagen va det det dags för action igen....eftersom jag och Cykel City i Lund har blivit korade till Årets Företagare i kommunen va det full rulle hela dagen. Först möte med kommunstyrelse och press i Stadshuset...sen tacktal i stadshallen under företagsgalan. Lite svettigt att stå där på scen inför 5 - 600 människor och bli intejuvad av Kattis Ahlström.....men det gick det med. Sedan avslutades kvällen med fest på AF borgen i stan. En riktigt rolig dag som jag aldrig kommer att glömma .....omplåstrad och sårskorpor i huvudet .....armen i mitella....en tre liters blodutgjutning på höften...men det gick bra ändå.
Kattis Ahlström, ett riktigt proffs som verkligen hade glimten i ögat.
                       

Nu blir det till att ta det lugnt ett bra tag och försöka komma igång med att bygga upp fysiken igen. När jag låg där på britsen på sjukhuset i Palma och dom sydde mig i pannan men en bedövning som knappt hade tagit....fast jag påpekade det allt va jag kunde på engelska.....började jag fundera på om jag inte skulle ta att byta hobby. Jag har en BSA motorcykel 1968 Shooting Star liggande nerpackad i kartonger i garaget....det är mer än 20 år sen jag köpte den för några tuenlappar......jag tänkte att nu är kanske det är dags att ställa undan racern och börja renovera MC i stället.....dagen där på när jag började kunna röra mig igen så började jag fundera lite......hur många veckor är det kvar till Vätternrundan.....undrar om jag hinner få lite fart på dom här gamla påkarna....jag tror nog att BSA får stå kvar ett tag till i garaget.
Nu va det nära, men denna pärla får nog stå kvar i lådorna i garaget ett tag till.
                                                                           
Jag vill tacka alla som hört av sig med mail, sms och samtal dom senaste dagarna både rörande olyckan och utnämningen "Året företagare"

Jag vill också tacka alla killarna som hjälpte mig när jag låg där på vägen och väntade på ambulansen, ni är alla guld värda som kompisar.

22 kommentarer:

  1. Krya på dig Håkan!!

    SvaraRadera
  2. Usch vilken vurpa. Krya på dig!

    Och grattis till årets företagare!

    SvaraRadera
  3. Ajajaj Håkan, men vi cyklister har ju hundkött så snart sitter du på cykeln igen.

    SvaraRadera
  4. Det låter verkligen för jäkligt vad du var med om Håkan, det gör ont bara att läsa om det. Hoppas att både kropp och själ får hämta sig ordentligt, det går fler v-rundor. Det kan nog vara ett kul projekt att plocka i ordning den där gamla skönheten.

    SvaraRadera
  5. Än en gång; stort grattis till utmärkelsen och krya på dig. Vi vill se dig på banan snart igen.

    En fördel med att bli gammal är att det inte ens är lönt att försöka titta bakåt p.g.a. stelhet i nacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Janne, stelheten flyttar sig genom åren.....eller?

      Radera
  6. Hoppas du snart är helt återställd igen. Och grattis till utmärkelsen. Den är du värd.

    SvaraRadera
  7. Gott å se dig på benen igen. Det har inte gått en dag utan att jag har tänkt på dig och kraschen. Stort grattis till utmärkelsen!

    //Ronnie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ronnie, du om någon vet hur kul det är på ett spanskt sjukhus...

      Radera
  8. Grattis och kry på dig! Det var en väl förtjänt utnämning! Hoppas du är snart på cykeln igen!

    /Michael Gehrisch

    SvaraRadera
  9. Hej Håkan Grimt uheld .Du kommer igen (granitmand)
    Tillykke med udnævnelsen.
    Tom Dragør

    SvaraRadera
  10. Usch vilken läskig vurpa, hoppas du läker snabbt och snart kan sitta på cykel igen! (och då menar jag racern inte BSA:n...)

    Grattis till utnämnelsen Årets Företagare!

    SvaraRadera
  11. Hej Håkan....trist at høre, men jeg er sikker på at du snart er oppe på " hesten " igen.

    Christer, Bornholm

    SvaraRadera
  12. Hej Håkan!
    Det var inte dåligt att bli utnämnd till Årets företagare. Skitbra. GRATTIS.
    Vurpa. Alltid tråkigt, men du sitter säkert på monarken redan om ett par dagar och visar att gamla sega gubbar alltid kommer igen. Vi syns om en månad/Christer

    SvaraRadera
  13. Hej Håkan

    Faen jag lider med dig. Hoppas att snart få höra att du är på G igen.

    Grattis till den fina utmärkelsen.

    Roland i Osby

    SvaraRadera
  14. Oj,OjOj, det var inte kul att se och höra, hoppas du kryar på dig och kommer tillbaks på vägarna igen och grattis till utmärkelsen.
    Lennart i Skurup

    SvaraRadera
  15. Hej Håkan! Grattis till utmärkelsen!! Krya på dig och hoppas du kommer igång med träningen snart igen! //P-A Mårtensson

    SvaraRadera
  16. Grattis till utmärkelsen och krya på dig Håkan! // Bröderna Nilsson

    SvaraRadera
  17. Fy fan Håkan! Krya på dig!! Hoppas du kommer tillbaka snabbt!
    Stort Grattis till utmärkelsen.

    Jocke Team CK Mumien.se

    SvaraRadera
  18. Grattis till utmärkelsen!
    Rejäl vurpa.
    Sätt ihop den där mc:n......

    Coach

    SvaraRadera
  19. Kom igen Håkan och visa att du är seg som en småländsk fura.
    Grattis till välförtjänt utmärkelse.

    Christer,Nike

    SvaraRadera
  20. Stort grattis till Utmärkelsen, tycker också att du borde få en utmärkelse för en god ambassadör för cykelsporten. Kommer kanske, eller har du fått en?
    Krya på dig, vi ses säkert snart i affären eller ut på något motionslopp.

    Pia o Anders

    SvaraRadera