söndag 2 mars 2014

Ett hel fel val av träningsdag!

När jag, Anders och Lucas rullade ut från Eslöv i morse va det nog första gången på 20 år som jag gjorde en förmiddagsträning på Vasaloppsdagen. Efter lite tjat från kompisarna blev det en jäkla regntur i stället för en långfrukost i TV soffan. Lördagsvädret här nere i Skåne indikerade riktiga vårkänslor. Söndagsvädret skulle bli sämre med mer vind och moln, inte ord om regn.
Vi mötte upp Mats och Patrik vid Örtofta och lite senare Lars A. som för dagen hade sällskap av tre trevliga Kävlingecyklister. Detta gjorde att vi för dagen blev ett bra men blandat gäng på söndagsturen. Vi drog österut i motvinden mot Flyinge och det tog inte många minuter innan det började stänka i ansiktet. Vinden va rätt så styv ner mot Harlösa och regnet gjorde det inte roligare. Normalt när vi kör distanspass så är vi inte så många vilket innebär att det är OK att sitta 10 - 15 minuter på var sida när man är framme i täten när vi kör två par. Nu gick vi ner till 5 minuter på var sida och körde lite hårdare så att alla kunde hålla värmen i regnet. I backen upp mot Harlösa Kyrka blev det lite cowboy cykling när några av Kävlingekillarna skulle visa sig på styva linan. Efter lite uppstyrning blev det lugnt igen och vi knallade på vidare mot Hjularöds Slott och Östraby. Här korsade vi väg 13 och fortsatte vidare mot Pärup och Ö. Sallerup innan vi svängde in i medvinden mot Hörbymasten och sen Hörby. Nu hade det regnat i mer än två timmar och inte blev det bättre av att det började hagla när vi rullade ner mot Hörby. Hade dom jäkla meterologerna sagt att det skulle bli regn hade jag nog tagit på mig ett par tjockare handskar för nu va det svårt att känna fingrarna. Efter Hörby drog vi mot Osbyholm och Snogeröd. Nu började det märkas att Kävlingekillarna körde carbonracer med 23 mm däck.....medans gubbarna körde 32 mm och crosscyklar! Det märktes också av salt och sandsmaken i munnen att någon hade slarvat med skärmlängden. Efter Snogeröd körde vi upp mot Pugerup och vidare ner till Skarhult där Patrik körde mot Flyinge och vi andra styrde mot Ellinge. Efter golfbanan körde Lars och co. vidare mot Kävlinge och vi andra körde hem mot Eslöv.
Riktigt bra träningstur med starka killar och ett gott humör fast skitvädret!
Hemma stod mätaren på 100 km och hurtbullesnittet hamnade på 28,8 km/h. Jag hade från början tänkt mig att köra en timme eller två till men det får vi ta en annan dag!
Efter en stund i badkaret och en semla började jag få ordning på den gamle kroppen igen!

På eftermiddagen va det fika med min mamma och svärmor (just under 180 år ihop) och fortfarande glada i semlor!