söndag 23 mars 2014

Gran Fondo träning 2014

Efter att ha ställt in fjolårets Gran Fondo träning pga. den sena våren så va det dags att föra traditionen vidare i år. Nytt för i år är att start och målplatsen ändrats från Trollsjön till Eslövshallen på norr i Eslöv.

Många morgonpigga cyklister
De va säkert mer än fyrtio cyklister som mötte upp klockan nio på morgonen. Vädret va helt OK även om den utlovande solen höll sig borta. Lite styv vind från sydväst gjorde att det blev lite motvind på vägen ut mot åsen. Vi hade bestämt att ta det lite easy på vägen ut så att alla kunde hänga med. Men det smög sig så fort vi kom ut på från stan. Det va många som skulle visa sig på styva linan och att man skött vinterträningen exemplariskt. Efter ett tag fick vi lugnat ner gänget så det blev lite mer städat.

Olle och Peter va på hugget som vanligt!
Första backen upp mot Klåveröd gick bra och dom flesta i klungan kom upp utan större problem. Efter backen stannade vi i depån vid Klåveröd där Olle och Peter från Eslöv Cykelklubb bjöd på kaffe och bullar. Efter lite fika och snack rullade vi på mot Kågeröd och vidare mot N. Vram. Nu gick det lite lugnare så att alla kunde hänga med utan större problem. När vi svängt höger upp mot Åvarpsbacken blev det fart på grabbarna. Så fort vi såg backen for många iväg som om dom hade eld i baken. Själv fick jag med ålderns rätt smyga lite i dom bakre regionerna. Det gick på bra men jag tog mig upp denna gången med fast det känns som att backen blir både längre och brantare för varje år.
Vi tog ett snabbt stopp uppe vid kyrkan i Stenestad ( som för övrigt är Skånes högst belägna kyrka 188 möh ) för att vänta in alla. Det tog inte många minuter innan vi rullade vidare nerför backen mot Ö.Sönnarslöv och vidare mot Krika och Ljungbyhed. Det va lite motigt i motvinden men det tog inte lång tid innan det va dags för "Lotta på åsen" backen som med sina 128 höjdmeter, 2 km, medellutning 6,4% och brantaste parti på 9,8% är en av Skånes hårdaste backar. Det gick på bra och en del backsprättare for iväg som vanligt medans vi andra körde på bra en bit bakom. Uppe på toppen blev det ett snabbt stopp för att vänta in alla sen rullade vi på till depån där Olle och Peter igen väntade med fikat. Kaffet smakade bra och cykelsnacket va som det ska....riktigt trevligt.

CK Lunedi hade hela A-laget på plats.

Två snabbcyklister från Genarp, Markus och Micke va nöjda med dagen!

Pontus lika glad som vanligt!
Efter fikat rullade vi på ner mot Kågeröd och genast märkte man att nu va det dags att börja gasa. Efter Kågeröd gick det på bra i backen efter motorbanan, ännu snabbare gick det i nästa backe efter Konga. Nu va vi inte många kvar 6-7 stycken som gick bra på skift. Före oss hade vi en grupp på 4 fyra som smygit  iväg vid Kågeröd. Det gick på riktigt bra mot Ask och sen ut i motvinden mot Bialitt och Trolleholm. Nu sved det riktigt i benen och pulsen va inte att leka med. Efter Trolleholm va det riktigt motigt upp mot Trollenäs och det blev lite luckor i gruppen. Vi kom ifatt gruppen på fyra just innan Trollenäs......dom hade kört på riktigt bra. Sen rullade det på bra mot Eslöv och nu kändes det att det va premiärturen på racern. Vi kom in till Eslövshallen i samlad klunga.

Första gänget hem, Markus, Mats-Örjan, bröderna Grass, Samuel, Tony, Patrik, Anders, Micke plus två till som jag inte kommer ihåg namnet på! Ursäkta tummen!
Alla va nöjda och glada med dagens tur och det obligatoriska eftersnacket va som vanligt lika kul. Det är det som är halva nöjet med en sån här tur.......kul att träffa cykelkompisar efter en lång vinter....kul att plåga varann lite under trevliga former!
Stort tack till Olle och Peter från Eslöv CK för kaffet och ett tack till Södervidingebagaren för bullarna.
Efter 138 km och ett snitt på 33,4 km/h va det ganska skönt att under eftermiddagen slötitta på Milano-San Remo. Man får nog börja träna....dom hade 43 i snitt....29 mil och ösregn!