söndag 16 mars 2014

Sista söndagen på vintercykeln!

Efter en vecka med underbart vårväder så va det dags för söndagsrundan och då var vädret som vanligt denna vinter....kass. När jag gick upp i morse så hörde jag hur regnet slog på taket. Jag funderade om jag skulle ställa in och krypa ner i bingen igen. Det har varit en vecka av stress och jag har bara hunnit med ett morgonpass på innecykeln......så det va bara att bita ihop och sätta in gröten i micron.
Det tog inte många minuter förrän det började plinga i telefonen.....två var förkylda, en skulle köra intervaller så han körde ut senare på dagen....en stack en stund tidigare för att få lite mer tid i sadeln.
Så när jag och Sätofta Lasse rullade ut i regnet mot Lund va det lite tungt både i benen och huvudet....men det släppte snart när Lasse hade dragit några bra storys. Vi mötte upp Anders W. och Mats som kom rullande i motvinden. Efter en snabb överläggning beslöt vi att köra norrut i motvinden med regnet smattrande i ansiktet. St. Harrie - Annelöv och Billeberga va metropoler vi passerade på vägen norrut. Sedan körde vi upp mot Sireköpinge och nu började det bli slitit i motvinden....
Axelvold IK
                                                                    
Vid Duveke slog vi en höger ner mot Axelvold. Detta är en liten by med mindre än 100 invånare som en gång i tiden hade ett fotbollslag i sjuan. 2010 la man ner Axelvold IK efter 72 års verksamhet. Alltid synd när småklubbskulturen försvinner....men det är nya tider och det kostar att driva en idrottsklubb.
För många år sen när jag flyttade ner till Skåne så hade jag en äldre man som jobbarkompis....han hade spelat i Axelvold. Han berättade att klubben en gång hade en lovande spelare som va riktigt duktig. Nu blev det ingenting av hans karriär för han kunde inte låta bli att springa i spisskammaren! Jag begrep inte va han menade.....spisskammare? Efter ett tag kom jag fram till att han blev för fet för han va alldeles för ofta i skafferiet!
                                                                         
Sätofta i Gore-Tex
                                                                             
Pigg Mats
Vi rullade på i medvinden ner mot Svalöv....nu va humöret bättre eftersom regnet hade slutat. Vidare mot Torrlösa och Marieholm och Reslöv. Nu va det riktigt skönt i medvinden, men det blev snart slut på det när vi fick vinden från sidan igen på vägen mot Eslöv. Mats svängde hemåt Lund och Anders gjorde han sällskap då han ville fylla på milkontot.
Sätofta och jag va nöjda när vi kom tillbaka till Eslöv....89 km och ett hurtbullesnitt på 26,5 km/h. Det är inte mycket att komma med men jag hoppas snart att jag kan komma upp på racercykeln och då höjs förhoppningsvis farten något.
Eftermiddagen tillbringades halvsovandes till säsongens sista Vinterstudion. Det ska vara gött att leva!
                                                                           
Gore-Tex är det bästa som finns i regnväder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar