onsdag 26 februari 2014

Herre gud!

Jag snackade härom dagen med en kompis i Göteborg och han sa att köra en minuts intervaller är det som gäller. Jag tror säkert det är bra fast det är något jag aldrig provat.  Palle Munthers gamla träningsprogram nämner inget om ettor......och i SBI programmet finns dom inte heller med, så det kan säkert vara en nymodighet som är värd att prova.
Så i morse innan tuppen vaknat började jag ladda med gröt och te. Laddningen fortsatte medans jag läste morgontidningen. Sen va det dags att bestiga innecykeln. Nu har jag en sådan gammal modell som kräver att man ställer in kilopondet med ratten samt även på displayen. Detta är vanligtvis inga problem, men nu när jag skulle upp på belastning jag aldrig varit i närheten av blev jag lite villrådig.
Svensk klassiker
                                                                      
Min kompis uppskattade vilken watt belastning jag skulle kunna hålla i en minut. När jag va som mest laddad och skulle hoppa på cykeln så va jag tvungen att slå en siffra på miniräknaren för att komma fram till belastning och pedalvarv. Kom fram till en siffra som såg OK ut och tänkte inte mer på det. Tio minuters uppvärmning sen ställde jag in belastningen och började trampa......första sekunderna va inga problem sen började det bli tungt....kollade ner på displayen som stod på 510 Watt och fortsatte och trampa....några sekunder senare började jag tänka på min polare Tobias Ludvigsson och vilken watt han höll när han vann tempot i Etoile de Bessegés (495 W i 16-17 minuter). Några sekunder senare höll jag på att dö och tänkte nu finns det bara två alternativ......antingen lägger jag ner cyklingen eller så får jag börja träna!
Minuten som gick va nog den längsta jag tillbringat på en cykel. Två minuters vila sen va det dags igen.....första 15 sekunderna gick precis...sen ställde jag mig upp och spurtade i 15 sekunder till innan det blev tvärstopp. Där satt jag och höll på att flåsa ihjäl mig, samtidigt som jag funderade på livet som cyklist.
Skruvade ner motståndet till nollan och fick lite gång i benen igen. Det gick ett par minuter medans jag funderade på hur mycket jag skulle få för innecykeln......då slog mig en tanke......hade jag räknat rätt.
Jag krälade av cykeln och fick tag i miniräknaren och slog några nya siffror...som visade något helt annat på displayen. Jag tror det va den tidiga morgonen eller kanske laddningen som hade fått mig att tänka helt galet.
Upp på cykeln igen med nytt gott humör och genast skruvade jag ner belastningen betydligt och då gick intervallerna som dans....OK en ganska jobbig dans....men hanterbar.
Funderar ev. på att byta upp mig till en bekvämare modell.
                                                                             
Får se om jag kan röra mig i morgon.....om så är fallet kanske kan det bli en repris på passet ganska snart.
Skönt att man kör gubbcykling för när man läser vilka watt siffror proffsen kör med ibland så hade man behövt en motor på cykeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar