söndag 16 februari 2014

Det har varit sköna dagar!

Det va ett tag sen vi hördes senast! Har tillbringat en vecka på Gran Canaria....inget träningsläger utan mer semester med lite träning på förmiddagarna. Jag tror att detta va nionde gången jag va på Gran Canaria för att cykla. Det är svårt att hitta ett bättre ställe för cykling under vintermånaderna. Nästan alltid bra väder, underbara vägar och inte minst trevliga bilister (förutom någon hyrbil) som visar respekt för oss cyklister på vägen. Det enda jag skulle kunna klaga på är att det är så förbaskat kuperat. Jag har inget emot lite backar men jag är inget större fan av att köra uppför dom jäkligaste backarna jag kan hitta bara för att jag ska. När man dessutom kommer från Sverige och tillbringat dom senaste månaderna på en inomhuscykel blir det inte lättare. Men OK, när man kör en enkel mysrunda därnere blir det ändå alltid minst tusen höjdmeter. Får man ihop trehundra höjdmeter här hemma i Skåne så har det rullat på bra!

Nästa gång ska jag packa ner dansskorna så vi kan klämma in en eftermiddagsbugg på Playa del Sol

Utsikt från norrsidan av Ayacata mot Teide som med 3718 meter är Spaniens högsta berg och ligger på Teneriffa.

Mandelträd i full blom.

Blev polare med hotellets Elvis!
                                                                           
Fick sällskap av Ingrid på några myspass!
Idag va man tillbaka i verkligheten när man skulle ut på söndagstur med gubbgänget. Nu blev det en decimerad styrka i stormvädret. Hosta, ryggskott, firmafest och rehab av utslitna ljumskar va anledningarna till att det bara va fd. danskproffset Lucas och jag som rullade ut i motvinden mot Örfofta. Efter en vecka nere i backarna på Kanarieholmarna kan man konstatera att den skånska motvinden inte ligger långt efter när man ska försöka flytta en cykel framåt! Vid Örtofta mötte vi Patrik som kom som en kula i medvinden. Sen vidare mot Kävlinge för att möta upp nästa proffs Lars A. Skönt, tänkte jag för då blir vi en till som kan dra i motvinden......men där sket man en lök! Lars hann inte mer än att slänga sig in på rullen förrän han klargjorde att idag va hans plats längst bak pga. halsont och en lätt förkylning. Så nu blev vi tre man som fick slita på i vinden. V. Karaby - Hofterup - Barsebäck passerade vi motvinden innan vi svängde ut i sidvinden mot Löddeköpinge. Därefter körde vi vidare mot Bjärred och Lomma innan vi äntligen svängde ut i medvinden mot Lund. Vi körde rakt genom Lund som låg helt öde på söndagsförmiddagen ut mot gamla La Strada som ligger vid gamla infarten i nordöstra Lund.

La Strada va en populär dansrestaurang på femtiotalet! Idag ett kråkslott!
  Vi körde vidare till Odarslöv innan vi svängde ut i sida/motvinden mot Örtofta. Nu började det kännas i påkarna att det varit tungt i vinden. Vid Örfofta svängde Patrik och Lars av hemåt medan jag och Lucas körde vidare i sidvinden mot Eslöv.

                                                                                 
Jag vet inte hur det gick till men helt plötsligt dök Lars upp längst fram!
                                                                                     
Lucas har jag tränat med sen han va grabb och varenda gång har varit lika roligt!
Hemma stod mätaren på 88 km och det gyllene hurtbullesnittet hamnade på 26.4 km/h. Watt, vet i fasiken va det blev......men både ohm och pulsen låg högt så någon nytta fick man nog av dagens runda!                                                                         


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar