tisdag 2 oktober 2012

Då va det dags att dra igång igen

Efter att ha slappat ett par veckor är det dags att dra igång träningen igen. Hade tänkt att sticka ut en sväng på racern i lördags men det ösregnade och fast att motivationen är på topp igen efter mitt lilla break så är den inte stark nog att åka ut i regn, speciellt när det är höst. Så det blev till att damma av testcykeln och göra säsongsdebut på den rackaren. Monarken är en kär vän och alltid lika ärlig.......även denna gång. Den visar alltid var man står i konditionsstatus......och denna gång va det ingen rolig upplevelse. Satte igång på en wattsiffra som jag tyckte skulle vara lagom denna tid på året.......men det tog inte många minuter innan det va dags att skruva ner motståndet. Det är bara att inse att flåset är en riktig färskvara, och är någonting man man måste underhålla hela tiden om det ska likna något. Har man en trainer med display eller testcykel så vet man att den aldrig ljuger.....utan det är bara att glo på displayen så inser man snart sin status. Punkt - Slut. Nu blir det till att att försöka hålla svänghjulet glödande i vinter om det ska bli fart på cykeln nästa år.
Anders och Sätofta är två trygga ryggar att följa i motvinden
                                                                
Vaknade på söndagsmorgonen och såg fram mot en trevlig runda med kompisarna. Sätofta-Lasse, Anders W och jag mötte upp Mats Murare vid Örtofta och sen styrde vi mot Lilla Harrie. Jag vet inte hur många sekundmeter det blåste men när man kollade på cykeldatorn så visade den 23 -24 km/h i motvinden och då tog jag i va det gick. Skånska cykling när den är som bäst! Vidare mot Virke - Reslöv - Marieholm och Södervidinge där vi svängde höger mot Dagstorp och Karaby. I Karaby körde vi mot Hög och kom ut på Örestadscyklistens en mils tempobana. Den startar i Hög och går till Karaby, där man vänder. Denna tävling körde jag för 5-6 år sen och är en av två tempotävlingar som jag kört de senaste 35 åren. Men jag funderar på om det inte ska bli ändring på det!
Mats Murare är koncenterad i motvinden
                                                                  
Hög är en liten by som ligger mellan Kävlinge och Löddeköpinge. När jag i min ungdom flyttade ner till Skåne sa jag Hög som det låter......men fick omgående bannor....för de ska tydligen uttalas Höj, vilket jag aldrig begripit!
Efter Hög drog vi till Lödde och sen vidare till Borgeby och sen äntligen ut i medvinden mot Lund. Med vinden i ryggen kunde vi enkelt hålla 50 km/h på rakorna. Vi blåste igenom Lund och vidare mot mot Södra Sandby. Just innan S.Sandby svängde vi vänster ut i sidvinden mot Räften - Odarslöv - Stångby. Sedan bra rull mot Örtofta innan det va dags att klämma Eslövs alper, Sallerupsbackarna vilket inte är mycket att komma med men räcker för att det ska bränna i benen.
Väl hemma stod mätaren på 95 km och hurtbullesnittet låg på 32,5 km/h vilket va helt OK i denna vind.
Anders är mannen som älskar medvind
                                                                 
Nu är man igång igen, vilket är skönt. Nu är det bara gympremiären som saknas.....vilket i sig är en upplevelse.....om inte annat några dagar efter, när träningsverken är som värst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar