måndag 8 oktober 2012

Tiden går snabbt

                                                                  


Nu har jag varit igång och tränat en vecka efter mitt uppehåll och det känns skönt. Det är helt otroligt va det betyder mycket för välbefinnandet att träna. Man blir mycket piggare och får endrofinkickar som varar länge. Man tänker helt plötsligt på va man stoppar i sig. Jag har för länge sen upptäckt att ju mer man tränar ju noggrannare är man med maten, och ju mindre man tränar ju junkfood stoppar man i sig. Det kan till och med slinka ner en påse chips.......vilket i och för sig inte är helt fel.....men bättre föda kan man tänka sig.
Har hunnit med några svängar på testcykeln.....vilket inte är mycket att skryta om. Watt siffrorna är så låga så man får kolla att man kalibrerat pendeln rätt. Till min fasa var den rätt kalibrerad...... Nog om watt....... det enda som känns är ohm i pedalerna.

Jag gjorde även gym debut i veckan.....det va lika illa det.....här kör man med enbart stången (utan vikter) och får träningsvärk så att man är tvungen att sova med käpp dom nästkommande nätterna. Jag tycker att gym träning är roligt och inte minst nyttigt för välbefinnandet och vardagen. Om det har någon betydelse får hur fort man cyklar tvistar de lärde. Någon säger att det hjälper till.....nästa säger att man kan skippa det. Jag vet inte vilket, men för mig som står hela dagarna vet jag att det hjälper till att styrka upp kroppen. I morse på gymet träffade jag min träningskompis Bertil som fyllde 75 år igår. Han va förbannad för i lördags fick han inte ihop det med bänkpressen. Hans mål är sedan många år att lyfta 100 kg plus sin ålder. I lördags klämde han "bara" 170 kg och det va han inte nöjd med. Han hade lite ont i axeln efter att veckan kört fyror på 140 kg. Helt otroligt vilken krutgubbe.....det är bara att lyfta på hatten och hoppas att han klämmer 180 kg om fem år.
Tre glada gubbar som träffas varje söndag för trevligt samkväm
                                                          
I söndags va det dags för vår vanliga runda. Sätofta-Lasse, Anders W. och inte minst Mats Murare va som vanligt på hugget. Det blåste säkert 10-12 sekundmeter vilket märktes i motvinden. Ibland när man kollade ner på cykeldatorn va det inte mycket den visade. Vi drog i alla fall iväg ut mot kusten i motvinden. Uppe vid Häljarp svängde vi ner mot Barsebäck och fick en sidvind som heter duga, cyklarna stod i 45 graders vinkel. Vidare mot Lödde och Stävie, där vi drog ner mot Nybo och Vallkärra. Vidare i medvinden ner mot Örtofta och sen vidare mot Eslöv. I Sallerupsbackarna fick Lasse in overdriven och tog en förning uppför i sidvinden så Anders och jag hängde som slipsar bakom. Sen var Anders tvungen att visa vem som är king och tog spurten till Eslövsskylten med ett ben.  När jag rullade in cykeln i garaget stod mätaren på 85 km/h och hurtbullesnittet låg på 31,8 km/h.
Mysigt och riktigt god mat
                                                                       
Efter en snabbdusch och en kopp kaffe med en smörgås va det dags att köra ner till Idala Gård nere på söderslätt för italiensk brunch. Riktigt trevligt ställe som jag verkligen kan rekommendera för en god bit mat.

Två snygga killar, Bosco och Coach
                                                                       
Innan brunchen hann vi med ett besök hos vår kompis Coach som bor i Fjärdingslöv, en km. från Idala. Alltid lika trevligt att slänga käft en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar