söndag 14 oktober 2012

Vintercykelpremiär

Det var lovat bra väder idag.....i alla fall på förmiddagen. Men det smög sig. När jag slog upp dom bruna vid sjutiden i morse så stod regnet som spö i backen. Efter grötfrukosten gick jag mest runt och väntade att det skulle plinga till i telefonen, men inte ett ljud från träningskompisarna.....så dom va tydligen träningssugna fast busvädret. Nu hade vi tur för lagom när vi skulle iväg slutade det regna. Efter att jag, Anders W. och inte minst Sätofta Lasse passerat Örtofta mötte vi Johan B. vilket är ett tag sen. Det tog inte många minuter innan Patrik och Mats Murare också dök upp. Eftersom vinden idag va från öst vilket inte är så vanligt.....började vi köra österut i motvinden. Gårdstånga - Harlösa va centralortena vi passerade på vägen mot Övedskloster. Där drog vi en höger ner till Sjöbo. Det rullade på bra och det va rena snacketolvan. Lite skitsnack och inte minst lite vänskapliga pikar gör söndagsrundorna till veckans höjdpunk, i allafall i träningsväg.
När vi kom ner till Sjöbo va det någon som öppnade kranen, för det tog inte många minuter innan man va dyngsur. Motvind med regnet piskande i ansiktet är något som dom flesta människor skulle få uppleva, för det finns garanterat inget bättre sätt att känna att man lever. Vidare ner mot Ystad innan vi svängde höger mot Everlöv.
Här började den flygande doktorn Johan få upp värmen och helt plötsligt började han halvhjula Wall och det är ingenting man gör. Efter ett tag övergick han till att halvcykla, vilket är ännu värre både för Wall och inte minst för oss andra som nu började känna av regnet och inte minst styva ben.
Mats hängde nu som slips längst bak och när vi närmade oss stoppet på vägen mellan Blentarp och Veberöd hörde vi han stöna......vi tar väl höger mot Veberöd. Han va inte sugen att köra rakt fram över Stenberget. Nu började regnet avta och vinden låg på bra i ryggen när vi blåste genom Veberöd på vägen mot Torna Hällestad. Här drog Mats hemåt, medans vi andra körde till Sandby för att lämna av Patrik. Johan drog mot Lund och vi andra körde mot Eslöv. När vi kom till backen i Viderup.....fick Anders och jag göra allt vi kunde för att lugna ner Sätofta....som nu verkligen fått uppe värmen. Förbi Ellinge sen va det dags för spurten till Eslövs skylten som Anders vann som vanligt. Nu började det regna igen.......men det sket jag i för nu väntade en stund i badkaret med en kopp skånerost på kanten.
Mätaren visade idag 106 km och det gyllene hurtbullesnittet hamnade på 30,6 km/h vilket är helt OK för att vara på vintercyklarna.
Riktigt kul att vara igång igen och inte minst skönt att komma ut och köra till skillnad mot veckornas  surrogatträning på testcykeln.
Två starka gubbar Mats och Johan
Söndagsgänget i blötan
Här gårman och Sätofta som inte vet hur man tar det lugnt

I lördags va jag nere på Höllvikens Cykelklubbs happening på Formtoppen i Höllviken. Det var över 100 cyklister anmälda till eftermiddagens träff. Jättekul att se så många glada cyklister på en och samma gång, speciellt i oktober. Klubbledningen gick igenom årets säsong och delade ut priser till alla ledare som håller i träningen. Man presenterade också planerna inför 2013 med Vätterngrupper, aktiva tävlingar samt inte minst träningsläger. Ska bli kul att följa hela gänget under nästa säsong!
Lite suddig bild på Magnus G, Björn N. och Magnus J. som leder en av sveriges snabbaste växande cykelklubbar
Hundra personer på en klubbträff är inte ofta man får uppleva

Jag har följt denna klubb sen den bildades för några år sen och är riktigt imponerad av deras arbete. Dom är snart uppe i 300 medlemmar och hade i år över 120 killar och tjejer som körde Vätternrundan. Dom har även en tävlingssektion som kör aktiva tävlingar och även där går det framåt. Nu har dom satt fokus på ungdomar och har redan fått igång ett gäng knattar som både tränar och tävlar. Klart imponerande verksamhet. Hade det funnit fler ledare som Björn N, Magnus J, Magnus G. och Ola H. hade cykelsporten sett helt annorlunda ut i Sverige. Det behövs helt klart nytänkande. Det finns klubbar som idag bara knallar på i dom gamla fotspåren fast dom har både klubblokaler och tradition. Det är synd när cyklingen aldrig varit så populär som den är idag och det är till och med inne att klä sig i lycra.