torsdag 10 maj 2012

Snacka går ju


                                           
                                                
                                                             
När jag härom morgonen satt på cykeln för min vanliga pendling till Lund......kom jag på att eftersom det inte går så fort nu för tiden hinner man fundera en del. Jag kom att tänka på alla speakers man hört genom på cykeltävlingar........det är en brokig skara. Redan i slutet på sextiotalet kunde man höra Bertil tjata "cirkulera med Cirkelkaffe" på Cirkelloppet på Elmiaområdet i Jönköping. Några år senare kunde man höra en göteborgare som i varenda klass tjatade " se upp i kurvan, spurten är dragen". Sedan har vi den bortgångne Börje Alexandersson från Malmö som under många år var speaker på alla Skånetävlingarna. Alltid lika trevlig och påläst men inte speciell säljande. Ibland kunde man mitt i speakerjobbet höra några djupa andetag från Börje.....då hade han just tänt rökpipan och försökte få fyr i den.....i början trodde vi att han kippade efter luft av upphetsning.....men vi snart framtill att det va dags att tända pipan. Kommer ihåg i slutet av sjuttio talet på Anundsloppet i Västerås då Nicke Körberg va speaker ..... och damklassen körde. På den tiden va inte damcykling va det är idag...utan en helt annan sport. Dom va endast tre startande.....och fort gick det inte....dom höll på halva dagen. Nicke försökte mana på dom vid varje varvning....men inte hjälpte det. Klass efter klass gick i mål....men inte damerna. När det äntligen blev dags för spurt bland dom tre hakade två av dom ihop och välte....det är sånt som händer.....men problemet va att den tredje stannade och kollade hur det gick med dom störtade. Speakern Nicke på målvagnen bönade och bad att någon av dom kunde komma i mål så det gick att få fram en vinnare.
I fjol på tävling i NÖ Skåne stötte jag på en speaker som inte visste va han pysslade med.....när det va dags för varvning hörde man han säga där kommer 157....sen va det tyst en stund....vid nästa varvning sa han där kom nummer 136 osv. Ett program kan alla köpa och jag förutsätter att de flesta är läskunniga. Till råga på allt när det va dags för målgång i elitklassen stod han i korvkön och väntade på en grillad.

När jag i min ungdom tävlade i Frankrike bodde jag i en stad i Normandie som heter St Hilaire de  Harcoet. Sju km från stan låg en liten by som heter St Marin de Landelles....med endast 700 invånare i byn. Alla som bor där är helt cykeltokiga.....och årligen arrengeras en proffstävling där. Jag vet att Sven-Åke Nilsson har kört där flera gånger. Helt otrolig hade denna lilla by en Tour De France start 2002......vilket va den minsta Tour startby sedan 1947. Det kostar inte lite att få en Tour start...vilket ger en bra publicitet runt hela världen. Hela trakten slöt upp och fick ihop stålarna på några år. I denna by bodde våra kompisar Bertrand och Christine som hjälpe oss med mycket av det praktiska.








Daniel Mangeas.....världens bästa speaker.
                                                                                              
Daniel har varit speaker på Tour De France varje år sedan 1974 och eftersom han jobbar för ASO som arrengerar de flesta större tävlingarna i världen är han naturligtvis också speaker på Paris-Roubaix.....Liege-Bastogne-Liege och en massa större tävlingar. Daniel har aldrig någonsin använt anteckningar utan kör allt från huvudet......helt fantastiskt. Daniel va speaker på många av dom tävlingarna jag körde.....runt om i Frankrike. I början när jag kom ner till Frankrike va det ingen som visste vem jag va...men redan från början gick det ganska bra....och jag fick några bra resultat. En kväll några veckor senare knackade på vår dörr där hemma och utanför stod Daniel.....va fan....vi började snacka och han frågade hur lång jag va och va jag vägde osv. Han undrade också vilka mina bästa resultat va......och där hade man ju inte mycket att komma med. Men det va rätt så kul några veckor senare höra när man va i utbrytning att Daniel klämde till med Vincoloppet på franska. Jag träffade Daniel för 12-13 år sen i Alp dé Huez under Touren och det tog inte många minuter innan vi snackade gamla minnen.

3 kommentarer:

  1. Hans stämma ger ett lugn när man kommer till touren. Härlig klang och utan att kunna franska inser man att han är grymt kunnig och personlig i sina intervjuer.

    SvaraRadera
  2. Tjena Håkan

    Är det Daniel man lyssnar på om man tittar på gamla klipp från youtube med Eddy bla?
    Han är en fantastik speaker med få fel o inga tomrum i verbala flöden.

    Laktat trötta Robban;)

    SvaraRadera
  3. Håkan,

    Dina krönikor är galet bra! Mer sånt :-)

    /Wille

    SvaraRadera