lördag 26 maj 2012

Cykel City Gran Fondo

Idag va det dags för årets Gran Fondo i Eslöv. Bra väder va det lovat och det blev det....sol och helt vindstilla. Rekorddeltagande blev det också med 530 startande. Verkligen kul att se utvecklingen som håller på att hända på många av motionsloppen.....större startfält för varje år och inte minst bättre och säkrare cyklister i fältet.
Jerker, har fullt drag med nummerlapparna
Kön till nummerlapparna va lång hela morgonen
Lennart "Elitaren" och Tore i kön för nummerlappar.
Olle och Freddie klara med motorcyklarna
530 cyklister klara för start, längst fram en liten columbiansk klättrare
Efter uppvärmning va Matti, Åsa, Johan och Åsa klara för start

Redan tidigt på morgonen va det massor av folk i rörelse vid nummerlappsutdelningen. Lång kö till nummerlapparna och inte minst många efteranmälningar.....gjorde att man fick skjuta starten tio minuter för att alla skulle hinna komma med när tåget gick. Redan på vägen ut mot Marieholm gick det som tåget....mätaren låg hela tiden och pendlade mellan 45 - 50 km/h......och i den farten fortsatte det hela vägen upptill dagens första backe vid Klåveröd. Där gick det lugnt och jämnt i backen utan större problem.
Förbi depån och ner mot Kågeröd...va det fullt ställ......sedan vidare mot Billesholm och dagens andra backe Åvarpsbacken, som är en lång rackare. Här började det svida i benen och.... jag fick ta i ordentligt för att komma med upp över toppen i Stenestad.
Sedan rullade det på bra ner mot Sönnarslöv och vidare mot Ljungbyhed.....där det va dags för dagens ångest, Lotta på Åsen backen. Jag brukar tjata om att den bara blir längre och brantare för varje gång jag kommer på besök, men den gång stämde det verkligen. Mamma Mia va det sög i benen och bultade i hjärtat av bara synen av backrackaren. Jämnt och lugnt tempo och "little help of some friends"gjorde att jag överlevde även denna gång. Väl uppe på toppen fick vi gång ett bra lagtempo och började plocka in grupp efter grupp. Ner mot Kågeröd och vidare mot Ask där vi kom i fatt tätklungan.
Sedan började det komma lite attacker innan Mattias Zetterstrand i vårt veteranlag fick iväg en jäkla häxpipa vid Bialitt och snart fick ett bra försprång. Eftersom jag vet vilken tempohäst Mattias är.....tänkte jag att detta kan säkert gå hem.

Klungan körde på bra och när vi kom in mot Eslöv började försprånget snabbt krympa och väl inne i Eslöv va han ifatt körd. Här blev det som vanligt en jäkla stress...och trängsel. Alla skulle naturligtvis fram för att få en bra målgång...och tid.

Nu blev det en ung CK Bure kille vid namn Niclas Nilja som klämmde mållinjen först.
Johan och Patrik pustar ut efter dagens runda
Alltid glad Ola från storklubben Höllvikens CK, snart störst i Skåne
Oskar, en av dom starka Nilsson bröderna från Åhus
Stilåkaren Håkan Pettersson Cykel City Veteran
Detlef, glad tysk med kramp

Efter målgång blev det en av dagens höjdpunkter....eftersnacket. Det är alltid roligt att höra alla stories om dagens aktiviteter. När vi väl stod där började det regna, inget kallt regn utan ett skönt sommarregn. Det varade inte i så många minuter.....innan det klarnade upp igen.
Johan klipper sig en knake och potatissallad

Snabbdusch och sen va det dags för knake och potatissallad.....den satt som en smäck.

Prisutdelning med priser för ett värde av över 100000.- som lottas ut va avslutningen på en lyckad dag.

Detta är tionde Gran Fondot och man kan verkligen se vilken otrolig utveckling det varit inom motionscyklingen. Större startfällt, finare cyklar och inte minst mycket bättre cyklister. Hoppas att detta är en utveckling som kan komma tävlingscyklingen tillgodo då många av cyklisterna är starka och säkra nog att tävla aktivt.
Jerker, Jr och Bengan sorterar chipen ....själv klämde jag chipsen när jag kom hem

Min egen insats är inte mycket att skriva hem om....slätdraget är OK men i backarna känner jag att jag förlorat mycket träning för jäkla va tungt det är. Men det gäller väl att bita ihop kämpa på för att sälja cykeln är inget jag funderar på.

137 km med över tusen höjdmeter gav en tid på 3,20 och ett hurtbullesnitt på 40,4 km/h.

3 kommentarer:

  1. Min första men absolut inte sista Gran Fondo!

    Lärde mig 4 saker:

    1. Ligg långt fram i klungan för att minimera olycksrisken.
    2. Ligg långt fram i klungan för att hinna reagera när klungan delade upp sig.
    3. Kör med stora vattenflaskor.
    4. Föröppna gelen, så slipper tänderna lida.

    Tack för en trevlig tillställning.

    Mvh Claes

    SvaraRadera
  2. Härlig berättelse Håkan fyller
    på känslan av "eufori".
    Slätdraget?? Icke !
    Ni gör en makalös insats
    för alla oss amatör cyklister.

    Stort Tack för det!

    Mvh Gubben i lådan ;-)

    SvaraRadera
  3. Christian Nilsson (chrille79@live.se)31 maj 2012 kl. 14:29

    Härlig läsning!
    Mitt första lopp någonsin och hade kört 10mil totalt innan loppet. Men med bra utrustning får Er så gick det bra, körde 11mils rundan och kom i mål på 3:41 vilket jag är väldigt nöjd med. Kommer bli fler starter men nästa år satsar jag på stora rundan. Nu väntar vättern. Tack för att hjälp i butiken.

    SvaraRadera