måndag 14 maj 2012

Göingerundan

Göingerundan är ett motionslopp som jag har hört talas om i många år men inte kört. Nu va det dags....att klicka i pedalerna. 15 mil är den långa rundan som de flesta körde.....även jag, fast 15 mil är långt.....speciellt när man inte tränat så mycket senaste tiden. Lite kallt på morgonen, fast ingen vind och lite sol gjorde det inte så svårt att känna motivation. Det va en stor klunga som rullade ut ur Hässleholm och det tog inte många minuter innan dom starka killarna började gasa på. Fina vägar som rullade upp och ner mil efter mil va det som gällde. Att det va minimal trafik gjorde inte saken sämre. Jag kollade på en del vägskyltar och det va inte många namn som jag kände igen......så det gällde att hänga på va det gick för annars hade jag nog inte hittat tillbaka till Hässleholm igen. Det enda jag kan klaga på va att det va mycket tjälknudor på vissa partier av vägarna......vilket inte är ovanligt idag på småvägarna. Det gällde att hålla ordentlig i styret, för ibland blev det lite väl stötigt och hoppigt. Tyvärr blev det också några vurpor, vilket inte är helt ovanligt i en sån här stor klunga.

Efter Vinslöv va det dags för dagens andra större backe uppför Nävlingeåsen.....ganska lång men inte så brant....så det gick bra att köra hela vägen på stora klingan. Väl uppe på toppen kände jag att det började svida i benen......men nu började jag få hemlängtan och tyckte mig känna korvlukten från målområdet i Hässleholm. Jag hade hört att det skulle vara tre backar....så det va en rackare kvar att klippa innan korven serverades. Jag vet inte va backen hette men den va brant i början och planade ut mot slutet.....och jag hade inte en aning om hur lång den va.......men lång va den. Det gick bra en bit upp i backen sedan tändes det majbrasor i benen......shit va det brann. Dom starka killarna längst fram eldade och jag hängde på en bit efter klungan med tungan hängande ner mot framhjulet. Med hjälp av en snäll Mattias och att klungan slog av på takten när dom kom upp på toppen kunde jag som siste man hänga på. Sedan va det full gas igen och nu började vi närma oss bebodda trakter och jag började känna igen lite vägskyltar. Sösdala passerade vi i en ruskig fart innan vi styrde mot Hässleholm. Här hade något snille lagt ut en massa oljegrus på vägen och det va direkt farligt på vissa ställen.....det blev också en vurpa.....som lyckligtvis gick bra. När vi kom fram till målet i Hässleholm....skulle det naturligtvis spurtas..vilket ibland kan vara en scary upplevelse i motionslopp. Men denna gången gick det bra och tätgruppen rullade in samlad.
150 km och ett hurtbullesnitt på 40,5 km/h i en ganska tung terräng gjorde denna dag till en riktigt bra träningsdag.
Mycket trevligt motionslopp som är bra organiserat och på vägar som kan få vilken cyklist som helst att dregla.
Efter en veckas träning känns det lite bättre och förhoppningsvis skall lite form snart börja visa sig.
Starka gubbar.....och jag
Mattias och Fredrik alltid lika glada
Janne, Eslövs CK nya cykelstjärna
Mattias och Per killar med power....och inte ohm
Stark och inte minst rutinerad tysk
Mats Murare gjorde en smygare och dök upp vid målgång...när vi andra stod i korvkön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar