söndag 6 maj 2012

On the road again

Efter att tagit någon testtur i veckan för att se om jag kunde sitta på cykeln igen så tyckte jag att det kunde vara läge att köra en längre tur med kompisarna. Wendes 2 dagars i Kristianstad som varit ett av dom första målen för säsongen fick ett DNEE = Did Not Even Enter, i stället styrde jag kosan mot FIK Trampen i Färingtofta. Detta motionslopp är ett av de trevligare loppen i Skåne.....mest små vägar utan trafik och inte minst som kronan på verket ytterligare en bestigning av Lotta på åsen backen. När jag kom upp till starten va det som vanligt många kända ansikten och alla klagade på att det va kallt....och det va det.....endast tre grader. Vi va säkert femtio man som drog iväg och det tog inte lång tid innan man va varm. Försökte gömma mig lite längre back i klungan för idag va "battle of surviving" som gällde. Längst fram eldade Patrik H. och Ola Hallberg som om dom snott cyklarna. Det tog inte lång tid innan vi va i Ljungbyhed och då vet alla va som snart väntar.
 Lotta på åsen blir fan i mig bara längre och brantare för varje gång jag kommer på besök. Idag va den jäkligare än på länge efter som jag ännu inte kan stå upp och cykla.....vilket brukar vara ett måste i denna knuda. Att jag endast suttit någon på cykeln senast månaden gör ju inte saken bättre. När vi kom upp på toppen så slog alla av så att även vi längre bak kunde återsluta. Efter Stenestad.....kom raksträckorna bort mot Ljungbyhed....denna gång med vinden i ryggen. Alla som har cyklat vet att medvind är det sista man önskar när benen börjar krokna....inte mycket nytta av rulle.....tacka vet jag motvind....i alla fall idag. Efter Ljungbyhed kör man förbi Kalle på Spången och sen vidare mot Riseberga. Där svänger man vänster mot Perstorp och vägen börjar gå segt uppför med långa slakmoter. Efter Perstorp är det rullande väg hem till Färingtofta....med några småknäppar som känns i benen efter tio mil. Naturligtvis skulle det spurtas i backen upp mot målet......en annan va glad att  överhuvudtaget bara ta upp.
Trevlig runda med trevligt sällskap....som det va kul att träffa igen. Mätaren stod på 105 km och hurtbullesnittet hamnade på 37,2 km/h. Vilket va riktigt bra när det inte va mer än tre fyra man som stod för mer än 50% av dragjobbet.
Narturligtvis smakade kaffet och ostmackorna i serveringen lika bra som vanligt....kanske till och med bättre än vanligt efter att vara tillbaka i sadeln efter vurpan.
Starka killar som stod för det mesta av dagens arbete....en annan va glad man fick åka med.
Starka gubbar...plus en seg gubbe.
Kul att var tillbaka...
Ola, va värd saft och bullar efter dagens hästjobb.
Va ska Lasse va, om inte i kakfatet...Håkan va inte sen att hänga på efter dagens runda.

2 kommentarer:

  1. gillar DNEE = Did Not Even Enter

    SvaraRadera
  2. Kul att höra att du är "back in business" och ledsen att jag svek er idag med att prioritera Vendes 2-dagars istället. Blev ju lite poäng i veterancupen istället. Ser fram mot att se dig och gänget i Hässleholm/Göingerundan på söndag.

    Janne K
    Ystad

    SvaraRadera