måndag 21 maj 2012

Aerofördel

Nu för tiden när fler och fler skaffar wattmätare kan man ganska snart se skillnaden på aero och inte aero. Luftmotståndet är som bekant cyklistens största fiende i jakten på att köra fort. Håller man uppe i styret så blir naturligtvis luftmotståndet högre än när man håller nere i bocken. Har man högprofilfälgar så ger det också en fördel....samma med en ram som har ovala rör. Åtsittande kläder hjälper naturligtvis också till att minska luftmotståndet.
File:Zadm drydock.jpg
En bulb under tröjan är aldrig fel
                                        
Vad många inte tänker på... men jag själv upptäckt är att det hjälper att köra med bulb. Har man en liten kalaskula som sticker ut i färdriktningen kan man snart få en ganska stor areodynamisk fördel....till ett vettigt pris. Bulb är kulan som sitter längst fram på tankbåtarna som korsar oceanerna. Just denna bulb ger fartökning på en halv knop, vilket motsvarar hälften av 1852 meter...dvs. 0,926 km/h i timmen. En klar fördel som många av oss gubbar har nytta.....även om farten ibland inte är den högsta.
Här går det undan...
                                                                       
På tal om aero så vann bröderna Fåglum 100 km lagtempo VM 1968 i Montevideo i Uruguay med över sex minuter till tvåan. Tiden va under två timmar.....helt fantastiskt kört. Cyklar som vägde drygt tio kg. det aerodynamiska va 28 ekrars hjul, ingen styrlinda från bromshandtagen och upp, borrade växelhandtag på ramen och inte minst silkeströja. För övrigt samma utrustning som på linjecykeln. Bit i den.....över femtio i snitt på fyra man i tio mil......och det utan bulb...
                                                                                                        

3 kommentarer:

  1. Jag kan meddela att den där ev aero-födelen kan man både ha och vara utan när man skall cykla i backar. Efter 1000 höjdmeter på Romeleåsen upp och ner några gånger så känns de där extra kilona på magen rätt ordentligt. Men på havet så är det naturligtvis dåligt med uppförsbackar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nicklas, va ska du på åsen och göra...kör på Flyingerakan istället så går det både bättre och fortare

      Radera
  2. Bulben på fartyg har också en annan fördel, det krävs mindre energi att driva fartyget framåt. Detta är väl tänkvärt även när det gäller cykling... Högre fart och mindre energi, kan det bli bättre? Dags att kolla i webshopen efter lös "bulb"...

    Anders

    SvaraRadera