måndag 28 mars 2011

Wh(a)t(t) training

När jag pendlade in till jobbet igår morse för köra söndagsversionen av vår öppna helg satt jag och funderade lite på wattträning. Först läser man hela vintern hur många watt dom klämmer runt om i stugorna i Sverige. Det är SRM watt...det är trainer watt och inte minst Monark watt. Monark watt är lika med så och så många SRM watt osv. Siffror så man blir yr i huvudet. Sen när man kommer ut på vägarna är det timmar hit och dit så man undrar om alla satsar på långlopp. Sen är det dags för Mallorca och då blir det både timmar och watt...så det ryker.
All dagens teknik gör att man kan analysera varje träningspass ner i minsta detalj som sekunder, tramptag och effektutveckling. Det är säkert framtiden om man vill utvecklas i rätt riktning när man är satsar på cykelträning. Men man får inte glömma att den största anledningen att man cyklar är för det är så jäkla kul att komma ut att köra lite och inte minst för att träffa sin kompisar. Går det sen bra och man når sina egna uppsatta mål är detta bara ett stort plus.
Det tråkiga med alla prylar på styret man måste hålla reda på är de flesta cyklister har glömt att man alltid hejar på varann när man möts på vägen. Nu slänger man upp kardan och av den mötande cyklisten får man inte ens en nick.....han kanske kollade in sin effektutveckling just när jag mötte han.
Själv känns det som att man inte producerar speciellt många watt när man är ute och tränar. Jag kommer ihåg när man satt i skolan och försökte traggla Ohms lag. Jag kommer ihåg att den handlade om motstånd och det är nog det jag känner i pedalerna. Det är kanske det jag pysslar med när jag känner det vanliga motståndet i pedalerna....Ohm träning.

Min kompis Lännart i Värnamo hittade denna bild på en loppmarknad i Värnamo. Han slog till och köpte den för en femma och skickade ner den till mig och påstod att det är jag som ligger på tredje hjul....men det är det inte och jag kan inte klura ut vem det är. Bilden är tagen på ett av Skånes Cykelförbunds träningsläger i början på sjuttiotalet. I täten ligger Björn Thore, CK Fix från Helsingborg. På hans rulle ligger den urstarke Bengt-Åke " Stävie " Bengtsson som körde för Klubben Cyklisten i Malmö. På denna tid var det enda man kunde montera på styret en ringklocka ......och det konstiga är att det gick lika fort på tävlingarna då som nu .

3 kommentarer:

  1. Det är bra Håkan. jag "Ohmar" mig alltid när jag ska träna!

    SvaraRadera
  2. Här i Dalarna hejar vi fortfarande på varandra. Ikväll hejade jag på två småkillar som trampade på några låga nymodiga trickcyklar. De vinkade glatt tillbaka. Jag sa till min kompis att det är bäst att hålla sig väl med småkillarna ...... om några år kör de ifrån oss...... men de ska få kämpa. (smile) En timme senare höll vi hårt i styret. Våta vägbanan hade frusit. /Paul

    SvaraRadera
  3. Ha ha, ohm-träning den var bra!

    SvaraRadera