söndag 6 mars 2011

Vasaloppssöndag

Söndagen då Vasaloppet går är min stora TV-söndag. Frukost i soffan framför TV, datorn uppkopplad för att se hur det går för lite kompisar som kör. Förmiddagen kan inte bli mycket bättre. Distansträning denna stora dag är ett absolut no-no. Dagens tävling var väl så där....fast man säkert säga att bäste man vann, igen. Söndagen förgylldes också med 5 milen från VM i Oslo. Första timmen av tävlingen tillbringade jag på testcykeln. Hade tänkt att dra av lite intervaller...men det sket sig. Benen var kass och absolut inte återhämtade från gårdagens aktiviteter. så det blev ett pass som jag vet i attan vad man ska kalla det, kanske ett sköljpass eller ett återhämtningspass eller bara ett pass framför TV. Skit samma, säsongen är långt borta ännu och det är många watt kvar att dra. När jag satt där på testcykeln kom jag att tänka på mina Vasaloppsäventyr. Jag och Picco satt i Uppsala för ett antal år sen och hade en trevlig middag med ett gäng kompisar. En av dom var Tobbe Wallén, duktig skidåkare och ännu bättre cyklist för ett antal år sen. Helt plötsligt kom Vasaloppet på tal och Tobbe klämde ur sig, ni skåningar kan fan inte åka skidor. Sen var det igång....till slut var Tobbe inne på att han skulle betala startavgiften till Öppet Spår om vi lovade att starta. Jag tvekade...är man snart 50 och aldrig stått på ett par skidor kanske det inte är läge att börja veva igång en skidkarriär. Picco sa ja direkt och då kännde jag trycket och helt plötsligt var jag också på. Nästa morgon när vi satt i bilen på väg söderut började det klarna vad vi gett oss ,in på. Va fan, vi måste ju skaffa utrustning. Skåne har ju inte så mycket i skidväg att erbjuda så det blev en sväng in till Pellle och Peter på Renbergs i Jönköping. Utrusta oss som Elofsson var budskapet när vi började snacka med Pelle. Säljare som han är så han sin chans att göra en bra dagskassa, och det gjorde han. 2 timmar senare gick vi ut med famnen full med prylar. Skidor, rullskidor, pjäxor, stavar, vallor, gummiremmar osv. 2 timmar senare var jag hemma i Eslöv. Jag började bära in alla prylar i hallen och frugan sticker ut huvudet från köket och undrar vad som står på. Jag ska köra Vasaloppet, sa jag. Svaret var"du är inte klok" Sedan var det dags att börja träna...shit ...första turen på rullskidor är inget man vill minnas. Dagen efter är inte heller något man man vill minnas, träningsvärk i varenda muskel som finns i kroppen. Men det gick bättre och bättre, sen klämde jag in lite snöträning vilket var ännu svårare. Första turen på 6 km tog en timme och 5 vurpor och blodviter på hakan. Hursom helst så stod vi på startlinjen när det var dags. Det var något av det roligaste jag gjort...alla kända namn man passerde...Smågan..Oxberg ...Evertsberg..är namn som man känner igen sen man var grabb. Lugn och fin tur med stopp i varenda depå. 9.30 blev tiden...vilket inte är en bra tid, men helt OK för att vara första gången. När jag kom i mål var det en jäkligt skön känsla av att genomfört Vasaloppet. Sedan körde jag ytterligare 2 år i följd och det gick bättre och bättre för var gång. Det personliga rekordet är 6.37 och det är risk att jag gör ett par försök till att slå det innan jag hänger upp skidorna på väggen. Skidor i Skåne är kul men jäkligt komplicerat......det är betydligt enklare att cykla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar