tisdag 22 mars 2011

Lite funderingar på väg till jobbet

När jag gav mig iväg till jobbet i morse var det en bitande motvind som det oftast är i Skåne när man ska köra västerut. Jag tog en liten omväg för att försöka få ihop lite mil i benen innan säsongen startar. Jag satt där i min ensamhet och var jäkligt glad över Tobias Ludvigssons seger på prologen i Tour de Normandie igår. Vilken kul start för teamet och inte minst för Tobbe själv, trevligare kille får man leta efter. Normadie är ett av de distrikten i Frankrike som genom åren producerat mängder av cykelstjärnor. Där har man verkligen cykel och inte minst cykelklubb kultur på högsta nivå. Massor av cyklister, klubbar och inte minst knattar som cyklar. Jag såg att en av dessa talanger, Fabien Tailleifer har åkt fast för doping. En kille som junior och U23 körde i täten på de flesta av de större tävlingarna i Europa. Han sa som försvar att han hade lätt för det och hade glömt det viktigaste....att träna. Därför behövde han lite hjälp av otillåtna medel! Jag tror att det ligger i blodet. När jag i min ungdom tävlade i Frankrike så kom jag ihåg att att vi en gång körde ett Nocturne lopp i Caen, Normandie. Nocturne innebär att att loppet startar vid tiotiden på kvällen och man kör ett varvlopp i centrum av stan i skenet av gatubelysningen. Lite show och bra underhållning för publiken och helt OK lopp för oss cyklister. Det var ingen större tävling 50-60 startande men jag kommer ihåg att det var bra prispengar. Bra tryck i en timme och lite till och sedan spurt. Jag blev trea villket var bra för mig i en spurt. Vi han knappt över mållinjen förän det dök upp några franska tävlingskommisarier och ropade, Dopage controle.....doping kontroll. Som vanligt på den tiden tog dom in de tre första och ytterligare tre som lottades. Vi fick pinka i några rör i ett låst rum i omklädningssalen. Jag tänkte inte mer på det...utan vi kom hem ganska sent på natten fast vår teamboss Bertrand körde som han snott bilen. Livet gick vidare med tävlingar och träning. En månad senare fick jag ett brev hem från franska cykelförbundet.....där stod det att jag hade vunnit tävlingen i Caen! Ettan och tvån hade lämnat positiva tester. Vinnaren var Fabiens farbror med samma efternamn. Kanske ligger det i blodet!!!!
I kväll när jag cyklade hem från jobbet var det 10 grader varmt.....kanske är det något på gång.

6 kommentarer:

  1. Jag älskar stories som den här!

    /Micke

    SvaraRadera
  2. Bra story. Grattis till segern!

    SvaraRadera
  3. Ja, grattis i efterskott.

    SvaraRadera
  4. Helt underbar story...dom kan du få publicera 1 om dan!
    Måste tacka för trainern du sålde till min fru och som tomten kom med samt alla goa tips. I helgen luftades racern ute ffg och vinterträningen har gjort resultat!
    Vi ses på lör i butiken!
    mvh Håkan

    SvaraRadera
  5. Grattis till segern ! En sak jag ofta tänker...Varför är cyklister så "snälla" mot de som fuskar, när jag spelat ishockey etc. och någon går över gränsen, gör regelfel får den pojken spö som fan. I cykel sitter de i klungan som om inget hänt. Dom tar ju segrar från såna som dej. Om jag varit i grupp där Di Luca, Basso eller Vinocurov rullat skulle jag spotta dom i ögat och kört dom över första bästa stup. Eller...

    SvaraRadera