fredag 1 april 2011

Vad är det som sliter?

Idag vek jag ner mig och tog bilen till jobbet. Ösregn och en riktigt stark vind piskade på fönstret när jag satt och åt min gröt i morse. Jag börjar att bli riktigt trött på denna sena vår. Jag kan inte komma ihåg någon vår där det blåst som i år. Men förhoppningsvis kommer det lite bättre väder snart. När satt och åt frukost härom morgonen lusläste jag sporten som den sportfåne jag är. Det var en artikel i skånskan om att fotbollslaget i Tomelilla har gått upp i fyran i fotboll, vilket är ganska OK för ett samhälle i den storleken. Fyran idag motsvarar Sveriges femte högsta serie i fotboll. I artikeln skrev dom att klubben gjorde en satsning på att bli ett stabilt fyran lag, till att börja med. Tränaren sa att spelarna tränade TVÅ dagar i veckan. Dom har under våren försökt att träna TRE gånger i veckan men det gick inte bra. Spelarna blev slitna och inte minsta flera av dom har både jobb och familj!!!! Vem har inte det?
Där kan man se skillnaden mellan lagidrotter och individuella idrotter. Lagidrottarna måste ha en tränare som står och visslar annars skiter man i att ta i. Vi som sysslar med individuell idrott drivs av något som inte många lagidrottare upplevt, glädjen att ta och inte minst hur nöjd man känner sig efter ett bra träningspass. De endorfinkickar man får av ett bra träningspass har nog fan inte många lagidrottare varit med om. De flesta seriöst tränande Vätternruntcyklister som jag känner tränar minst tre pass i veckan utan att bli slitna. Detta för att ta sig runt sjön med stil oavsett tid. Tur att man sysslar med en idrott som man kan kalla " individuell lagidrott" för det är det cykel är....bra kompisar som hjälps åt mot en gemensam framgång.
I morgon lördag drar jag till Italien för en veckas träning med mina kompisar. Vi är ett gäng som har åkt ner en vecka i böjan på April under många år. Bra cykling och minst lika god mat och vin på kvällen gör livet lätt att leva.





Här hemma i Sverige är jag inte så glad i att fika på träningsturerna, men i Italien är det ett måste. Enda nackdelen är att det är så jäkla bökigt att beställa....Espresso, americano, latte, doppio osv. jag hade varit glad om jag kunde få en stor mugg med skånerost.

2 kommentarer:

  1. Härligt inlägg Håkan. Jag hann med en kort tur i den fina eftermiddagssolen idag. Ha en trevlig resa till Italien och cykla lite för oss som får stanna hemma i den skånska snålblåsten. :)

    SvaraRadera
  2. Kanon blogg Håkan, kör hårt i Italien. Satsa på en Cafe Americano eller en Cafe Lungo om du vill ha något som liknar en vanlig svensk svart.

    SvaraRadera