tisdag 5 november 2013

Här snackar vi High Tech


Härom dagen hörde jag ifrån min gamle kompis Lännart från Värnamo. Jag tror att han hade haft garderobstädning för han skrev att han hade en Infil undertröja framför sig. 

Infil undertröja
                                                                
Första gången jag såg Lännart va på Vårloppet i Värnamo 1968. Han cyklade i några år till som aktiv innan han blev ledare......nu snackar vi ledare! Ledare i klubben....ledare i Smålands Cykelförbund och inte minst ledare för många svenska landslag.
Jag har aldrig haft Lännart som ledare men däremot som polare i många år och en större cykelfreak har jag aldrig träffat.
Han vet allt och har ett minne som få. Nu påstod han att det är trettio år sen han köpte denna undertröja av mig.
Sean Kelly och Freddy Maertens körde som alla andra med Infil. Kolla in Kellys ventilationshål...det va den tidens high tech
                                                                             
För trettio-fyrtio år sen va undertröjor från italienska Infil det bästa man kunde använda. 70% akryl, 20% ull samt 10% polyamid va det som stod på lappen i nacken. Jag är inte speciellt känslig för att det klias....men denna rackare va inte att leka med innan man tvättat den några gånger. Här snackar vi inte Merinoull utan säkert något mer brutalt.



Ullbyxor med kli!
                                                                                                                                        
Det värsta jag för övrigt varit med om i kli väg va i min ungdom då morsan kom hem med ullbyxor...nu snackar vi inte jeans utan vanliga hederliga byxor. Jag kommer ihåg att dom kliades så in i bomben så man va tvungen att använda långkalsingar även på sommaren! Det va ju inte så jäkla roligt på skolgympan....man fick smyga in lite snyggt i ett hörn och göra en snabb manöver så att inte klasskompisarna såg att man hade långkalsingar i maj.
                                                                         
Nu för tiden när alla plagg är high tech och har massor av funktioner och finesser så lever säkert minnet kvar av denna undertröja hos många äldre cyklister. Jag kommer inte ihåg va den kostade men eftersom Lännart är smålänning kan det inte varit många kronor! Men hur som helst är den säkert avskriven efter trettio år!
                                                                             
Nu när det har dykt upp en massa retro hipster typer som är cykelintresserade funderar jag på att göra en runda i Italien och börja leta på gamla lager....det måste ligga lite kartonger kvar i något hörn.

Träningen i helgen blev så där....jag tror det har regnat varje dag i en vecka och i helgen va det inte bättre. Lördagen lite grusvägs MTB i regnet och på söndagen blev det till att hålla sig inomhus

2 kommentarer:

  1. Undertöjan kostade 15kr som vi köpte i centrum av Milano. Jag brukade köpa ett 10 tal varje gång som vi var i Milano. Sven Åke

    SvaraRadera
  2. Ja och i Sverige fick man betala ca 30 kronor och den sista som jag köpte av Håkan kostade nog 90. Tycker fortfarande att de var jättebra. Hade också en långärmade och en kortärmad samtidigt på vinterträningen. /Christer

    SvaraRadera