onsdag 30 oktober 2013

Nymodigheter!

Ända sen jag som grabb började cykla har jag tyckt att det varit kul. Det har alltid varit kul att träna, speciellt med andra trevliga cyklister. Många gånger har man blivit avhängd av polarna. Ibland har man lyckats att själv köra ifrån någon stackare.....vilket alltid är betydligt trevligare än att själv bli frånåkt. Glädjen av att höra någon flåsa på rullen i en lång uppförsbacke är skön. Ännu skönare är det när det blir tyst och ljudet av flåset försvunnit! Då är man ganska nöjd som cyklist.
                                                                  
Nu har det dykt upp något som heter Strava vilket för mig är ett väldigt opersonligt träningssällskap! Med hjälp av sin GPS ska man kunna jämföra sina tider på backar eller rundor med sina träningskompisar. Detta gör man när man kommer hem från träningen och loggar in på sin dator.

I måndags när stormen Simone drog in kom det in en snubbe i butiken och sa.....idag är det Strava väder! Jag fattade inte va han menade....men då förklarade han att nu kan man slå många rekord med hjälp av vinden! Hur kul kan det vara att själv ge sig ut för att cykla fort i medvinden....så man kan logga in sina tider och därmed kanske slå kompisarna.
Strava väder
                                                               
Jag hörde om en kille i England som va i bra form inför söndagens tävling. Redan ett par mil efter start bröt han och efter målgång undrade hans klubbkompisar va han pysslade med. Då förklarade han att meteorologerna lovat storm till dagen efter och eftersom han hade bra form ville han passa på att försöka slå några Strava rekord!

Jag vet inte om jag håller på att bli gammal....men så länge jag cyklar får jag försöka hitta någon stackare att köra ifrån (fast det blir svårare och svårare) för jag kommer nog alltid att gilla känslan av flåset som tystnade!

Nu har inomhusträningen börjat för vintern. Jag försöker hålla svänghjulet på min gamle inomhuscykel glödande....vilket är jobbigt så här i början av vintern. Jag hoppar svenska cyklister drömintervaller vilket är fyror på så många watt det går. Jag kör klassiska SBI intervaller vilket är hårt nog och inget "messing around"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar