söndag 27 oktober 2013

Idag började det!

Har legat lite lågt med träningen och bloggandet senaste veckorna....men nu jäklar. Jag och frugan gjorde en långhelg i Italien förra veckan. Hälsade på lite kompisar och passade på att äta och dricka lite gott. Ska man äta gott så är det Italien som gäller. Bra mat till vettiga priser....i alla fall på landsbygden där vi brukar hålla oss. Storstäder är inget för mig.....för mycket folk och alla verkar ha lika bråttom var man än befinner sig.
                                                             
Piaggio museet i Pontedera
                                                                       
Brandkårs Piaggio
Nackdelen med en sån här resa är att man får släppa ut livremmen ett hål....men det kan det vara värt. Nu är det dags att ta tag i nästa säsong om det ska bli någon cykling att tala om.
                                                                           
Cinque Terre
                                                         
Tryffelmarknad i Alba
Fredags morgon va det gymmet som gällde. Kör fortfarande med dammsugarröret som jag har med mig hemifrån. Om en vecka eller två hoppas jag att kunna ge mig på en stång....naturligtvis fortfarande utan vikter. När jag vaknade i lördagsmorse hade jag träningsvärk i hela kroppen. Jag hade inte en aning om att man har så mycket muskler i en kropp. Armarna, benen och inte minst röven va ställena där det gjorde mest ont. Att jag hade lovat Mats Murare och Johan en mountainbiketur gjorde ju inte saken bättre. Det vi pysslade med kanske inte det är man kallar mountainbiking utan mer grusvägsrally! Vi körde en bra runda på grusvägarna runt Kävlinge - Dösjebro - Hög - Furulund. Det kändes i benen och Johan körde lite mer taktiskt idag....vilket innebar att jag fick dra mest. Mats körde också på bra som vanligt. Väl hemma så hade jag fått ihop 60 km. och va nöjd.

Idag, söndag va det vintercykel som gällde. Anders W. och jag mötte upp Patrik och Johan som kom från Lund. Redan efter en km. i motvinden mot Lund kände jag att detta kommer bli a day from hell. Benen värkte och akterpartiet ska vi inte ens nämna!

Halvstorm med sydliga vindar gjorde att vi styrde söder ut mot Flyinge - Revinge och sen vidare mot Veberöd. Tungt gick det och vill man se några höga siffror snackar vi inte Watt eller hastighet utan puls! Låg nästan på tröskelpuls i motvinden....och detta på släta vägen. Johan började svamla något om Stenberget och vi andra låtsades inte höra honom. Vi drog mot Björnstorp - Genarp - Häckeberga och sen mot Klågerup innan vi svängde i medvinden mot Kongsmarken. Nu hade vindrackaren vänt och kom mer från väster vilket gjorde att det blev mer sidvind än medvind.
Slaktaren leker med Björn Nordqvist
                                                                             
Vid Esarp körde vi mot Kyrkheddinge och sen småvägarna mot Hardeberga som är mest känt för Conny "Slaktaren" Anderson som va Sveriges dyraste övergång när han gick från IFK Malmö till Malmö FF 1971.
                                                                             
Slaktad i Hardeberga
I backarna upp mot byn va det jag som blev slaktad.....benen tog helt slut. Snälla kompisar som man har tog det lite lugnt så jag kunde ta mig upp i ett stycke. Uppe på toppen va jag tvungen att stanna och ta en gel. Jag tror det va årets tredje gel! Jag tog två på Vättern och sen kan jag inte komma ihåg att jag tagit fler. Men idag va det dags. Vidare i sida medvinden mot Räften - Odarslöv och här började Johan elda...en stund, sen blev det en version av döende svanen. Den starke snickaren Anders va snäll idag och tog det lugnt hem till Eslöv. Sallerupsbackarna höll på att ta livet av mig......men jag behövde inte gå ner på fjollan = lilla klingan. Riktiga män kör stora klingor.....alltid!   Men idag va det nära att nagga på den klyschan!
                                                               
Johan
                                                                             
Anders va snäll idag
Väl hemma stod mätaren på 101 km och hurtbullesnittet hamnade på 29,4 km/h.

Mitt favoritprogram att sova till på vintern är Vinterstudion som tyvärr inte börjat ännu för säsongen. Men jag hittade en stream på en cykelcross från Belgien som också gick att knoppa in till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar