måndag 18 november 2013

Helg igen

Då har ytterligare en vecka gått, det känns som om det bara är måndagar och fredagar....så fort går veckan. Lite gym och cykling i veckan...sen va det dags för helg. Lördagen bestod av ett distanspass med ett decimerat gubbgäng. Sätofta-Lasse och jag drog mot Sandby för att möta upp Patrik. Vinden låg på riktigt bra från väster.....säkert 10 sekundmeter. Naturligtvis hann vi inte många km innan det började duggregna....som vanligt. Vi körde mot metropolerna Lilla Harrie - Trollenäs - Trolleholm - Torrlösa innan vi kom till Svalöv. Här va det lika dött som vanligt....frånsett lite action vid sporthallen.....säkert inomhusfotbollsturnering! Motvinden tilltog och regnet slog mot ansiktet och jag började fundera på om man är riktigt funtad. I min ålder måste det finnas trevligare sätt att avnjuta en lördagsförmiddag.....kanske en långfrukost...med lusläsning av Skånska Dagbladet....medans ring så spelar vi skvalar från transistorn.
Men Lasse visade ingen nåd i vinden och jag fick bita i va det gick för att hålla han jämsides!

Flinckmans Café är värt ett besök....bara man slipper cykla dit!

Efter Sireköpinge är det en riktig sugarbacke upp till Flinckmans Café...här sved det i påkarna. Sen svängde vi ner i sidamotvinden mot Tågarp - Saxtorp - innan vi kom fram till skogen i Hofterup. Här blev det lite lugnare innan vi kom fram på slätten ner mot Löddeköpinge. Här började Lasse trycka på igen och Patrik började stöna och kollade på wattmätaren .....här snackar vi watt. Efter Lödde svängde vi ut i medviden mot Furulund - V.Hoby. Nu började det kännas att kolhydraterna va på upphällningen. Väl framme i Örtofta skiljdes vi åt. Lasse och jag körde hem mot Eslöv och klagade lite på trötta ben!
102 km och ett hurtbullesnitt på 27 km/h va dagens dos!

Skåne är vackert....Vikhög i bakgrunden.
På söndagen sken solen.....helt otroligt fin dag....lite västliga vindar och 10 grader varmt...underbart! Johan den flygande doktorn va sugen på lite grusvägs MTB. Jag va också sugen men det va inte benen....dom va fortfarande slitna efter lördagens hårdkörning! Men vi körde på bra längs med Kävlingeån mot Kävlinge....Västra Karaby....Ålstorp...Barsebäcks By innan vi kom ut i skogen ute vid Barsebäck. Där körde vi ner i Lödde Sandskog innan vi körde ut mot Vikhög. Där blev det ett kort pitstop för att njuta av det fina vädret och inte minst en slurk dricka. Tempot va OK...men det blev lite socialcykling där många ämnen hann avverkas innan vi skiljdes åt vid Krutmöllan. Jag eldade på hem med andan i halsen. En snabbdusch och ett par mackor i steget sen va det i bilen riktning Köpenhamn för en födelsedagsuppvaktning! Innan jag slängde in cykeln såg jag att mätaren stod på 66 km.
Ytterligare en bra träningshelg att kryssa av i kalendern!

Johan.....mannen som gör utfall med 150 kg på axlarna....och knät i golvet!