tisdag 12 november 2013

Syndafloden?

Nu börjar jag bli trött detta eviga regn vi haft senaste tiden. Förra helgen va det regn....veckan gick bra för då håller man sig inomhus. Denna helg va det regn igen!
Veckans inomhus träning har gått bra...lite inomhus cykling samt lite gymövningar. Gymövningarna börjar ta sig efter en lång inkörningstid. Snart dags att lämna dammsugarröret hemma och börja jonglera med stången. Om det med viktskivor är jag inte säker på.....men det tar antagligen ett tag till!
I lördags va det grusvägs MTB planerat......men det sket sig för det ösregnade igen. Det fick bli en timme intervaller hemma på roddmaskinen. Rodd måste vara något av det hårdaste man kan göra inom idrott! Man jobbar med dom flesta muskler man har samt hjärtat pumpar på som det inte va någon återvändo!
Eftermiddagen tillbringade jag på vårt lokala gym som hade en så kallad Kick Off. Det va ett föredrag om kost som va mycket intressant att lyssna på. En kille i min ålder som hette Hasse och hade erfarenhet av elitidrott höll ett en timmars föredrag. Det va kul att lyssna på och det är bara att inse att där har man mycket att lära!
Regn
                                                                 
På söndagen va det distanspass med gubbagänget inplanerat. Men naturligtvis regnade det. På morgonen började det plinga i telefonen....någon vek ner sig och nästa sa...vi kör väl som vanligt?
Jag gjorde mig klar och när jag kom ut från toaletten hade det klarnat upp lite.....och genast blev det lite positivare.
I sällskap med Sätofta-Lasse och Anders W. drog jag mot Sandby för att möta upp Patrik. Vi hann inte många kilometer från Eslöv innan det började regna....och då snackar vi regn. Vi kom överens om att hålla oss i trakten om det skulle bli för jäkligt för då hade vi inte så långt hem. Det är fördelen med att träna i Skåne...det är så mycket vägar. Jag tror att jag kan köra zig-zag i tio mil utan att komma mer än två mil från Eslöv.
Vi körde en runda som tog oss genom byarna Stångby - Stävie - Barsebäck - Hofterup - Saxtorp - Annelöv - Teckomatorp - Skrävlinge - Mariholm - Reslöv - St Harrie - Krutmöllan innan vi skiljdes åt i Örtofta. Patrik styrde hemåt Sandby...i sällskap med Wall som fyllde på med lite extra mil i busvädret. Sätofta och jag körde hemåt Eslöv i medvinden och inte minst ösregnet.
Väl hemma fick det bli en stund i badkaret för att tina upp.........med en kopp Skånerost på badkarskanten.

Mätaren hamnade på 93 km och hurtbullesnittet hamnade på 29,6 km/h.

Det är inte kul att cykla i 5 graders värme och ösregn, men med dagens kläder går det ganska bra. En bra jacka och ett par vinterbyxor kompletterade med neoprene skoöverdrag och ett par riktiga bra handskar gör det helt OK.
Men det viktigaste av allt är att hitta ett par träningskompisar som inte viker ner sig och inte minst håller humöret uppe! Utan min trevliga träningskompisar hade det aldrig blivit någon utecykling denna dag utan säkert bara en timme på inomhuscykeln! Helt OK med inomhus cykling men det är ju "the real thing" man vill göra.

1 kommentar:

  1. Vad (vilka) vantar är ett par riktigt par i det där ruskvädret?

    SvaraRadera