måndag 4 mars 2013

Solen värmer!

Den skånska vintern har verkligen varit seg senaste veckorna. Den blev till sist så seg att jag drog ner till Gran Canaria en vecka med frugan. Det var inte frågan om något träningsläger utan mer om att få cykla ett par timmar varje förmiddag i kortärmat. Nu hade vi sällskap av ett par andra cykelkompisar så lite träning blev det i alla fall. När man har kompisar som har träningsprogram så gäller det att hänga på.....annars får man cykla själv. Styrkeintervaller på tung växel sittande i backe är en grej....tröskelintervaller är en annan grej som vi provade. Riktigt kul......

En dag när vi gjorde ett pitstopp i Soriadalen så kom min italienske kompis Felice eldande med en polare på rullen. När dom såg oss blev det en tvärnit och lite skitsnack. Felice frågade oss om vi kände han kompis.....klart vi gjorde....alla i min ålder känner ju tilll El Diablo....Claudio Chiappucci.
Claudio, när det gällde.
Claudio idag!
                                                                
Vilken kille...tre gånger bergströjan i Touren....tre gånger bergströjan i Girot....flera etappvinster..gula tröjan. Vann Milano-San Remo så det small om det. Idag är Claudio femtio bast och såg ut som 30 i kroppen.
Efter några minuters skitsnack drog italienarna iväg mot kusten...och vi efter...det tog 30 sekunder, så va vi uppe i toppfart och syran sprutade ur öronen. I ca. 10 km ner till kusten tog Claudio en förning på full tum, vi andra hängde som slipsar efter. En gång klasscyklist...alltid klasscyklist!
Uppe på toppen på monteleone....perfekt skarvbacke.
Bättre blir det inte...bra vägar och natur.
                                                                          
Lite rajtantajtan hann vi också med. Ägaren och en av kyparna på vår favoritresturang i Meloneras, Ciao Ciao kom igång framåt nattkvisten.
                                                                            
Som vanligt är Gran Canaria ett paradis att cykla på....bra vägar med underbart underlag. Lagom med trafik som för det mesta visar bra hänsyn. Det enda som kan vara lite jobbigt är terrängen, det är lite väl kuperat för denna tiden på året....men det går det också om man tar en dag eller två längs med kusten.

Väl hemma i Eslöv blev det en vilodag....innan det va dags för Vasaloppet....på TV. För mig är det en av årets absoluta höjdpunkter i TV soffan. Alla mina träningskompisar vet att just denna söndag blir det ingen träning för mig...i alla fall på förmiddagen. Nu sken solen och TV sändningen började ta slut....och det började rycka i benen.
A fan, tänkte jag. Jag drar ut en runda....mass starten på herrarnas 5 mil brukar ju alltid sluta med en spurt och den kan jag se på sporten i kväll.
Ett snabbt ombyte och iväg på vintercyklen (utan dubbdäck) då upptäckte jag att det va halv storm ute och en riktigt kall vind. Remmarlöv-Trolleholm- Ask-Knutstorp i motvind innan jag svängde av mot Torrlösa. Inget större samhälle som endast är känt för sin kyrka...som byggdes 1844. Kyrkan OK men orgeln som finns i kyran är ifrån 1641 och satt från början i Mariakyrkan i Helsingborg. Den går under namnet "Buxtehude-Orgeln" och är unik i Sverige. Kyrkan köpte den 1849 av Mariakyrkan för 600 riksdaler och tranporterade den med häst och vagn från Helsingborg. Coolt!
Ner mot Skrävlinge och vidare mot Marieholm och Eslöv i medvinden. Gött!!
Torrlösa kyrka i september 2005
Torrlösa Kyrka....kolla in orgeln....den är unik!
                                                           
Väl hemma han jag inte få upp dörren förrän frugan ropade"du missade ett svensk VM guld"...fan också....men denna ljuva tur i vårvädret va värd vilket VM guld som helst.

2 kommentarer:

  1. Härligt Håkan dina berättelser slår allt.
    Lennart , Skurup

    SvaraRadera