söndag 24 mars 2013

Den enkle gick man på!

Lördagskväll och jag snackade med Patrik om söndagturens däckval. Patrik sa, vi får nog ta dubbdäck, småvägarna är fulla med is. Efter ett tags dividerande kom det fram att efter veckans pendlande hade han redan  dubbdäcken på cykeln och tyckte att dom kunde sitta där...

Patrik och Lucas
                                                                       
Så dubbdäcken smattrade mot asfalten när Sätofta - Lasse och Anders gjorde mig sällskap mot Sandby för att möta upp Patrik. Just när vi mötte Patrik kom danskproffset Lucas som ett spjut på sin racer bakifrån. Han hade nog legat lite för länge och missat oss på vägen ut från Eslöv. Han har haft problem med förkylning och bröstet i flera veckor men har precis dragit igång träningen lite försiktigt. Så han tyckte att han kunde göra oss sällskap idag......kryddat med lite intervaller. Fyra gubbar med vintercyklar utrustade med dubbdäck och en kille hälften min ålder på en racercykel....tur Lucas alltid är snäll.
Dubbdäck mot 23 mm racer däck är inget man leker med!
                                                                      
 Ett par minusgrader och en ganska styv östvind, va dagens väder till att börja med sen kom solen upp en bit på himlen och värmde gott. Lilla Harrie - Virke och Marieholm va dom första byarna vi passerade på dagens tur. Sen drog vi vidare till Torrlösa och sen upp till Knutstorp. Här på vägen dök den första isen upp....2 kvadratmeter! Tur man har dubb....framme vid stoppet i Knutstorp tog vi höger till Konga och sen upp över Blinkarp till Röstånga. Här dök det upp ytterligare ett par kvm is...
Väl framme i Röstånga styrde vi mot Färingtofta....bra motvind och ytterligare ett par kvm. is. Sen körde vi ner till N.Rörum med vinden från sidan....och en sol som gick i moln...attan va kallt det blev!

På vägen ner till Hallaröd dök det upp mer is...säkert en 20 meter lång sträcka...dubbdäck mot asfalt är inget man leker med i min ålder. När vi kom till stoppet i Munkarp och körde rakt fram till Hänninge tänkte jag......nu jäklar ska jag väl få se is på vägen! Och det fick jag! Säkert 100 meter....va glad jag blev....äntligen insåg jag att däckvalet för dagen va det rätta!!!

Två starka killar, Sätofta och Anders.
                                                                         
Ringsjöarna låg isbelagda och kommer säkert göra så en lång tid framåt.....men det brydde jag mig inte om för dagen för nu fick Sätofta i overdriven och då gäller det att hålla i hatten! Det gick som attan i backen upp till Stehags Kyrkby....och vidare mot Haga och Stehag. Sätofta va fortfarande på G och jag slet bakom när vi stod på till Skarhult. Här körde Patrik rakt fram till Sandby när vi andra körde hem till Eslöv över Ellinge.

Hemma stod mätaren på 115 km och hurtbullesnittet låg på låga 26,7 km/h.....med dubbdäck.

Nu skiter jag snart i det här....sista veckan i Mars och fortfarande vintercykel. Det är tungt.....att man sen blir lurad av sin polare att det är is på vägarna och vi måste nog ha dubb gör ju inte saken bättre. Den finten kommer det att ta lång tid innan jag går på igen.

1 kommentar:

  1. Då korsades våra vägar vid Torrlösa, vi höll oss till de lite större vägarna runt Åsen utan isfläckar och utan dubb...

    //Anders i Ljungbyhed

    SvaraRadera