söndag 10 mars 2013

Träningshelg i Blekinge

Håkan Pettersson och Kajsa Karlsson är ett par kompisar till mig. Dom bor i Karlskrona och är ett par riktigt duktiga cyklister och inte minst ett par riktiga träningsfreakar. Dom hade bjudit in ett gäng kompsar till en träningshelg i Kristianopel i Blekinge.
Håkan, hård som granit och alltid lika glad
                                                                   
Kajsa som jobbar som PT på Wellnez som är en gymkedja i Karlskrona trakten, tyckte att vi kunde börja fredagkvällen med ett TRX pass i Karlskrona innan vi drog ut till Kristianopel.
TRX har jag hört talas om.....ett par band som hängen ner från taket va allt jag visste om denna modegrejen. Nu är det så att jag har haft problem med en axel senaste månaderna och mest kört rehab för att komma igång. Så jag hade meddelat DNS = did not start på denna övning.
Tur va det för det såg ut som rena tortyren för mig.....armar in....fötter in....ja alla övningar som man kan tänka sig hade Kajsa hittat. Gubbarna stönade och pustade....och Kajsa jagade på dom. Jag tror att jag måste bli bättre i axeln innan jag hittar på sådan övningar....omdet  nu överhuvudtaget händer!
Efter Kajsas tortyr drog hela gänget ut till Kristianopel. När Håkan tidigare snackade om pensionat funderade man lite....man har ju sett en del pensionat i sina dagar.
Vi hann inte svänga in på gårdsplan förrän man såg att detta va ett ställe med stil. Vi hann inte mer än in förrän ägaren Peter tog emot oss med öppna armar. Detta va det absolut bästa pensionatet jag sett i mina dagar....och dom är många. Fina rum med underbara sängar, mysiga soffgrupper och en riktig känsla av "känn er som hemma" vilket är oslagbart. Snart va det mat....och om boendet va bra...så va maten bättre.....herregud va gott. Go mat och ett antal tal glas vin behövdes för att göra en gemensam utvädering av TRX övningarna.....
Henrik och Mikke är laddade
Oskar och Viktor...starka killar...också kända som bröderna bäver!
                                                                  
På lördagen hade Håkan planerat in två träningspass. Två pass är nog ingenting jag pysslat med sen ett påskläger med Smålands Cykelförbund i Skillingaryd i början av sjuttiotalet.
Två pass är något jag trodde bara skidåkare och triathleter pysslade med nu för tiden. Men det gick bra....mycket bättre än va jag trodde.
Pass ett va styrketräning i backe. Håkan hade hittat en slakmota som tog 4 minuter att cykla uppför. Sex gånger upp med 53x12 utväxling räckte för att göra benen möra.
 Tungt men stärkande..
Mattias, innan intervallerna!
Mattias, efter intervallerna!
                                                            
Tillbaka till pensionatet för lunch och sen va det dags för dagens andra pass. Nu skulle vi köra lagtempointervaller på max. Vi delade upp i två lag...sen va det bara att gasa...och gasa gjorde vi.
Fy katten va tungt det va.....man är ju inte van att så här tidigt på säsongen köra på max. Det tog inte mer än 20 sekunder innan det brann i låren.....och fortsatte i tre gånger tio minuter. Men vi överlevde detta också och rullade hem trötta men nöjda.
På kvällen va det dags för mer mat.....och dryck. Melodifestivalen på TV sen va det dags att stänga dom bruna.
Distansgänget
                                                                 
Söndagen va distansdagen för helgen. När jag vaknade så hörde jag hur vinden yrde runt husknutarna och det första jag tänkte va, hur många grader är det?
Minus fyra va det och arton sekundmeter....och snö i luften. Nu gällde det att gräva i träningsväskan och försöka hitta så mycket kläder man kunde.
Lite stela ben första tio minuterna sen va det som vanligt igen....på underbara blekingska småvägar. Det märks att Håkan tränar mycket....han hade gjort upp en trängsrunda på småvägar där han hittade som handen i hansken. Det rullade på bra ner till Karlskrona, sen skulle vi tillbaka trettio km i en motvind som heter duga. Arton sekundmeter på näsan kryddat med minus 4  grader va inte att leka med...men det gick också.
En del körde med tre klingor fram!
En del med ovala drev!
Anders Olsson oberörd efter distanspasset!
                                                                               
 Väl tillbaka på pensionatet blev det en dusch och sen va det dags för lunch och utvärdering av helgen.
Jag åkte hem nöjd......nästan 190 km träning med olika inslag i ett väder där de flesta i min ålder skulle dra sig för att ens hämta tidningen i brevlådan.
Tack alla som gjorde helgen till ett verkligen bra läger.
Frukostbordet
Lunch med Henrik
Ägarparet Helena och Peter med en lika trevlig tjej styrde upp det mesta
                                                                        
Ett stort tack till ägarparet Helena och Peter på pensionat Stensvik i Kristiansopel. Detta va ett av dom trevligaste ställen jag varit på i Sverige de senaste åren. Ska ni på ett läger eller en myshelg är det hit ni ska åka. www.sottosalt.se
Utsikt från sovrumsfönstret!
Hamnen i Kristianopel. Cykel City veteran har laddat kanonerna inför 2013!
                                                      

Nu får vi hoppas att den här vintern släpper sitt tag om Sverige.....vi vill ha vår!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar